نظامیان چینایی از منافع اقتصادی کشور در پاکستان دفاع میکنند

© REUTERS / China Stringer Networkافراد پیاده بحری چین
افراد پیاده بحری چین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هند نگرانی خود را از حضور قطعات نیروهای مسلح چین در پاکستان اظهار داشته است. نماینده حکومت به تلویزیون NDTV هند راجع به استقرار قطعات نیروهای مسلح چین در خاک پاکستان در نزدیکی مستقیم سرحد با هند اعلام داشت.

منبع حکومتی بر معلومات ادارات استخباراتی هند استناد می کند که منجمله، قبلاً حضور یک عده قطعات اردوی چین را در منطقه سرحد به رسمیت نه شناخته شده حقوقی هند و پاکستان در کشمیر تثبیت کرده بودند. نظامیان هندی میگویند که اردوی چین همین اکنون کار اعمار "شبکه معین" را در نزدیکی مستقیم سرحد هند آغاز کرده است.
نظر حضور سربازان چینایی در کشمیر پاکستان در همان روز از طرف لو کان نماینده رسمی وزارت خارجه چین رد گردید. او در کنفرانس کوتاه مطبوعاتی اعلام داشت:" من در این باره چیزی نشنیده ام. موضعگیری چین در باره مساله کشمیر تغییر ناپذیر است. ما به این نظریم که تعلق این منطقه پرابلم بین هند و پاکستان می باشد که از تاریخ بجا مانده، از همینرو دو طرف باید آن را از طریق دیالوگ و مشوره ها حل نمایند".
سرگی کامینوف کارشناس انستیتوت شرق شناسی اکادمی علوم روسیه در مصاحبه با خبرگزاری «سپوتنیک» نیز هرگونه امکان مداخله نظامی چین در حل مساله کشمیر به جانبداری از پاکستان مستثنی ساخت:"چین کاملاً به مداخله در مناسبات هند — پاکستان و در قدم اول، در چنین مساله عمده و پیچیده، مانند مساله کشمیر، علاقمند نیست. پاکستانیان میخواهند جامعه بین المللی را به این مساله جلب کنند، ولی در حال حاضر به هیچ وجه به شرکت نظامیان چینایی در حل آن علاقمند نمی باشند. آن هم در صورتیکه پاکستان بصورت کل به حل مناسبات با هند، بشمول حل مساله عمده، مشکل کشمیر، علاقمند است".
پاکستان، به نوبه خود، یک ماه قبل راجع به فیصله ایجاد دسته نظامی 10 هزار نفری نیروی خاص خبر داد که امنیت دهلیز اقتصادی چین — پاکستان را تامین خواهد کرد. سید طارق فاطمی دستیار صدراعظم پاکستان در باره مسایل خارجی در پایان مذاکرات در پیکن اعلام داشت که این فیصله در پایان مذاکرات در پاسخ به نگرانی جانب چین در مورد تامین امنیت اتباع خود در خاک پاکستان اتخاذ شده است.
این امر مستثنی شده نمی تواند که حالا نظامیان چین نیز به تامین امنیت گماشته شوند. سرگی کامینوف گفت که به این کار ضرورت وجود دارد:"قطعات چینایی — این حتماً نیروهای مسلح نخواهند بود. اینها میتوانند، فقط نیروی پولیس باشد که وظیفه حفاظت کار ساختمان دهلیز را بر دوش خواهد داشت. صحبت فقط بر دفاع از منافع خالصاً اقتصادی مطرح بحث بوده میتواند. آنها در طول دهلیز وظایف امنیتی بر دوش خواهند داشت، چون در طول دهلیز راه زنان فعالیت میکنند که اتباع چین را غارت میکنند. یکی از شرایط تخصیص مبلغ 46 میلیارد دالر جهت احداث دهلیز شنجیان — گوادر حفاظت کارگران، انجنیران و کارگران تخنیکی چینایی بود. از این جمله مبلغ 32 میلیارد الر در پروژه های انرژی سرمایه گذاری خواهند شد. این برای چین و پاکستان عمده می باشد".
پروژه دهلیز شمال — غرب چین تا بحیره عرب فعلاً تحقق می یابد. هند همین اکنون نسبت به این فیصله از خود عکس العمل نشان داده و عکس العمل شدید، مانند بدترساختن مناسبات با چین و پاکستان، به احتمال زیاد، انتظار نمی رود. به نظر اندری ولودین کارشناس انستیتوت اقتصاد جهانی و روابط بین المللی در این باره توجه فرمائید:"حکومت هند نسبت به این دهلیز برخورد پرگماتیک مینماید. هند می داند که خود ایجاد دهلیز میتواند موقف جیوپولیتیکی پاکستان را بالا برد. و حکومت هند افزایش نفوذ همسایه را میتواند فقط به یک طریقه — انکشاف نظریه دهلیز ترانسپورتی بین المللی شمال — جنوب که در آن روسیه، ایران و هند شرکت دارند، خنثی سازد. به این ترتیب هند برخورد منفی خود را نسبت به دهلیز اقتصادی چین — پاکستان حفظ میکند، ولی بصورت هرچه بیشتر فعال در چارچوب دهلیز شمال — جنوب کار خواهد کرد".
در سپتمبر سال 2014 چین برای اولین بار کار تامین مصوونیت پروژه های انرژی و سرمایه گذاری های خود در خارج به وسیله ساختارهای نظامی آغاز کرد. آنگاه 800 تن از افراد پیاده بحری مسلح چین در چارچوب ماموریت بین المللی به سودان جنوبی برای حفاظت معادن نفتی، کارگران چینایی و دستگاه های برمه کاری اعزام شدند. اعتبارنامه نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد به آنها «استفاده از تمامی وسایل ضروری» اجازه میدهد. چین یک سال قبل برای اولین بار نیروهای بحری خود برای تخلیه اتباع چینایی از یمن استفاده کرد. شاید، چین در پاکستان به اساس توافق دوجانبه پوتنسیال نظامی خود را برای تامین امنیت اتباع و دارایی های خود استفاده نماید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала