شک در انسان بودن زن

© AFP 2023 / Menahem Kahanaحجاب
حجاب - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در عربستان سعودی شک کردند: آیا زن انسان است؟

در شبکه‌های اجتماعی کشور های عرب بحث‌ و جدال گسترده ای به دنبال انتشار اعلان مطبوعاتی عربستان سعودی در باره یک دوره آموزشی با عنوان «آیا زن انسان است؟» راه افتاد.

آکادمی آموزش و مشاوره عربستان سعودی اعلان یک دوره آموزشی  تحت عنوان تحریک آمیزی را منتشر کرد که در باره مکان زن در جامعه و نقش  در خانواده بود. بسیاری کاربران فیسبوک و توییتر بدون بررسی مضمون  سخنرانی عنقریب در محکومیت آن  آکادمی تفسیرها  نوشتند و آکادمی مجبور شد در فیسبوک اعلامیه علنی درج کند که از جمله حاوی این سخنان است: «ما جمعیت مسلمانان دارای خداوند واحد و پیامبر مشترک (ص) هستیم. ما بقدری که خداوند به ما نیرو داده از عدم عینیت اجتناب کردیم زیرا جوابگوی این قضیه هستیم. تعبیر عنوان باید اینطور باشد: زن یا در سطح بالا قرار باشد یا در سطح متوسط یا پایین باشد. متأسفانه بعضی‌ها به تعبیر نادرست این عنوان پرداختند. انگار سطح زن در جامعه بسیار پایین است. اما اینطور نیست زیرا زن برای ما مادر، همسر، خواهر و دختر است. عنوان دوره آموزشی نباید نقش زن را پایین بیاورد».

با وجود همه سعی و کوشش آکادمی برای توضیح دادن و پوزش از کاربران شبکه‌های اجتماعی به انتشار فراخوانی ها زیر هشتگی «زن — انسان» ادامه دادند که موجب شد سخنرانی آموزشی که قرار بود اول مارچ 2016 ایراد شود لغو گردید. بعد از مدتی آکادمی تصریح کرد که این عنوان برای جلب توجه انتخاب شد.

پس از انتشار اعلان حاوی عنوان «آیا زن انسان است؟» چند زنگ تلیفونی از کشور های عرب و از جمله از سازمان های مدافع حقوق زنان به آکادمی آموزش و مشاوره عربستان سعودی واصل شد.

قابل تذکر است که در 2011  احمد الشقیری روزنامه‌نگار و مجری برنامه تلویزیونی «تفکرات» عربستان ویدیو ی شوی خود را در حمایت از حقوق زنان در جامعه با همین عنوان «آیا زن انسان است؟» در اینترنت منتشر کرد، ولی در آن زمان کسی به آن مطلب واکنش نشان نداد. بازتاب کنونی به اعلان کوچک آکادمی آموزش و مشاوره عربستان سعودی به مراتب گسترده‌تر بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала