آیا زن انسان است ؟

© Fotolia / determinedزن عرب
زن عرب - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در عربستان سعودی شک دارند که زن انسان میباشد

در کشورهای عربی ، میان کاربران شبکه های اجتماعی بحث های داغ پیرامون عنوان یک سخنرانی در عربستان سعودی که " آیا زن انسان است ؟ " اغاز شده است. این بحث را اکادمی تربیه و اداره حقوقی مشوره دهی عربستان سعودی به راه انداخته بود ، اما متن سخنرانی طوری نوشته شده که زیاد احساسیت برانگیز بود. اصل موضوع را جایگاه زن در جامعه و نقش ان در خانواده تشکیل میداد. بسیاری از کاربران فیس بوک و توییتر ، بدون در نظر داشت محتوای سخنرانی ، بر ادراره اکادمی تبصره های نمودند که خصلت انتقادی داشت. این موضوع اکادمی را وادار نمود ، تا از طریق فیس بوک متنی را نوشته کند که محتوای ان چنین بود " ما یک جامعه اسلامی با خداوند یگانه و پیغمبر مشترک (درود خداوند بر او باد) هستیم ".خداوند به ما توان داده است تا از مسائل غیر عینی دوری جویم ، زیرا در مقابل او پاسخگو هستیم. عنوان متن سخنرانی را باید چنین تفسیر نمود: یا زن در جایگاه بلند یا در متوسط و یا هم در پائین ترین سطح قرار دارد ؟.
با تاسف بسیاری ها عنوان موضوع را طور دیگر تفسیر نمودند ، گویا اینکه مقام زن پائین ترین جاه را در جامعه دارد. اما در اصل چنین نیست. زیرا که زن — مادر ، خواهر و دختر است ، لذآ عنوان سخنرانی ، به مثابه دستکم گرفتن نقش زن نمی باشد.
با وجود تمام تلاش ها از طرف اکادمی برای کاربران ، در روشن کردن موضوع ، از طریق صفحات شبکه های اجتماعی ، انها به انتشار شعار های گوناگون و تجدید نظر با هشتک # زن — انسان (المراه — انسان) پرداختند. این مسله سبب ان گردید تا سخنرانی که به تاریخ 1 مارچ سال 2016 برنامه ریزی شده بود ، لغو گردد. بعداً ازطرف اداره اکادمی اکیداً تاکید کردند که هدف شان از نوشتن چنین یک عنوان ، جلب توجه بوده است.
بعد از نشر عنوان متن که (آیا زن انسان است ؟) به نشانی اکامی از چندین کشور عربی و سازمان های مدافع حقوق زن تماس تیلفونی گرفته شد.
لازم به ذکر است که در سال 2011 روزنامه نگار سعودی (احمد ال شکری) از طریق برنامه خود " تفکر " ویدیویی را نشر نمود بود که متن ان (آیا زن انسان است ؟) اما از جانب مردم در مقایسه به آکادمی تربیه عربستان سعودی به چنین یک واکنش او مواجه نگردید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала