کشی جدید تحت البحری روسیه

عضو شوید
آزمایشات کشتی های تحت البحری مجهز به راکت «بولاوا» در روسیه

آزمایشات کشتی های تحت البحری مجهز به راکت «بولاوا» در روسیه

دو کشتی تحت البحری راهبردی جدید روسیه به نام «یوری دالگاروکی» و «ولادیمیر ماناماخ» آماده آزمایش استند.

یکی از این کشتی های تحت البحری مجهز به راکت بالستیک قاره پیمای «بولاوا» است. به گزارش روزنامه «ایزوستیا» روسیه قوای بحری شمال را برای ارزیابی میزان آمادگی نیروهای هسته ای آماده می کند.

کشتی تحت البحری  های راهبردی که با کد 955 شناخته می شوند، در آینده قوای بحری روسیه را تکمیل خواهند کرد. قرار است هشت کشتی تحت البحری  جدید 955 جایگزین کشتی های تحت البحری «دلفین» با کد شناسه 667 شوند. در این آزمایشات مهمتر از همه این است که هر کشتی تحت البحری بتواند 16 راکت قاره پیما را از عمق 50 متری و با نوسان 7-6 به طور مستقیم پرتاب کنند.

پرتاب موفقیت آمیز به هدف نشان می دهد که در صورت وقوع جنگ هسته ای قوای بحری روسیه می تواند در مقابل دشمن استادگی نماید. خطر اصلی در زمان پرتاب، بالاآمدن آب بعد از خروج راکت است.

از زمان شوروی تا کنون سه مرتبه این آزمایشات انجام گرفته است. عملیات با شفر «بیگیموت» صورت می گرفت. در ماه اوگست 1991 یک کشتی های اتمی تحت البحری  با شناسه 667 از مدل «دلفین» که روی آن نام کا-407 «نووماسکوفسک» درج شده بود، تحت قومانده سرگی یگوروف کاپیتان دوم قوای راکت بحری را درزیر آب پرتاب کرد. در عرض یک و نیم دقیقه، این کشتی تحت البحری  640 تن آب را به سمت خود کشید و کشتی تحت البحری  از عمق 50 متری به 100 متری کشیده شد. اما قوماندانی داخل کشتی تحت البحری  به موقع کنترل را در دست گرفته و مانع تکان خوردن کشتی تحت البحری  شدند. اگر کشتی تحت البحری  کنترل نمی شد، امکان پرتاب های بعدی وجود نداشت. سرگی یگوروف برای این اقدام به موقع عنوان قهرمان اتحاد جماهیر شوروی را اخذ کرد.

این پرتاب تا امروز ریکارد نظامی — تخنیکی را در تمام دنیا برای خود حفظ کرده است. قوی ترین شلیک انجام شده توسط امریکا از عرضه کشتی تحت البحری «اوگایو» با چهار راکت «ترایدِنت —2» بوده است.

سال 2011 عملیات «بیگیموت» توسط جدیدترین کشتی تحت البحری و با شناسه 955 و تحت عنوان «یوری دالگاروکی» انجام گرفت. کشتی تحت البحری  با تمام تجهیزات و راکت های بالستیک مدل «بولاوا» تحت آب رفت. اما فقط دو پرتاب را انجام داد. در وزارت دفاع گفتند که مساله مهم پرتاب راکت ها نبود، بل مهم این بود تا قوماندانی و امله داخل کشتی تحت البحری ندانند که برای کدام یک از 16 راکت امر پرتاب می دهند. پس از این شلیک، آزمایشات به پایان رسید. از 24 شلیک فقط 15 شلیک موفقیت آمیز بود.

سال گذشته کشتی «ولادیمیر ماناماخ» دوباره امتحان خود را داد. طبق اطلاعات موجود، کشتی تحت البحری  دو فیر مکرر از زیر آب انجام داد. اما یکی از راکت ها خود به خود منهدم شد و راکت دوم هم به هدف اصابت نکرد. در نتیجه تمام راکت ها به کارخانه تولید کننده برگردانده شد، تا دلایل دقیق نبودن پرتاب آن را پیدا کنند. کمیسیون دولت بعدها توضیح داد که دلیل شلیک های ناموفق در تولید نامناسب بوده و ارتش نیز بیش از آن پیگیر قضیه نشد.

در زمان آزمایش کشتی «اسکیف» 38 بار پرتاب راکت صورت گرفت که 32 شلیک ناموفق بود. سیستم راهبردی بحری بسیار پیچیده است. در جریان تحقیقات معلوم شد که انجن روی آب و بسیاری فاکتورهای دیگر بر موفق بودن شلیک تاثیر می گذارند. راکت «بولاوا» از نسل پنجم است که پیچیدگی های زیادی داشته و چند منظوره می باشد. این راکت قابل شلیک از دستگاه های مختلف است. به گفته آناتولی سیتنوف رئیس سابق نیروهای مسلح وزارت دفاع، آزمایش این راکتها با خود مشکلات و پیچیدگی های را دارد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала