مذاکرات بین حکومت افغانستان و طالبان در دهم مارچ برگزار خواهد شد

© AFP 2023 / ROBERTO SCHMIDTافغانستان
افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقامات افغان امیدوارند که مذاکرات با طالبان در هفته آینده در اسلام آباد آغاز خواهد شد.

باوجود اینکه خیر الله آزاد معاون سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان دیروز تاریخ دقیق گفتگوهای مستقیم را اعلام نکرد، اما گفت که بر اساس فیصله نشست چهارجانبه گروه هماهنگ کننده باید این گفتگوها تا پنجشنبه آینده یعنی تا دهم ماه مارچ برگزار شود. در این باره رادیوی آزادی خبر داده است.
آقای آزاد گفت، جانب افغانی برای اشتراک در این گفتگوها سرگرم آماده گی بوده و حکومت افغانستان انتظار دارد که هفته آینده با نماینده گان با صلاحیت طالبان گفتگوی مستقیم را آغاز کند.
وی گفت:"انتظار ما این است که مذاکرات مستقیم در جریان هفته آینده بین دولت افغانستان و نماینده گان با صلاحیت گروه های طالبان آغاز شوند."
خیرالله آزاد از ارایه جزئیات در باره شرکت کنندگان در گفتگوهای مستقیم به نمایندگی از حکومت افغانستان و گروه طالبان، خودداری ورزید، اما گفت، فهرست آنانی که از حکومت افغانستان نمایندگی خواهند کرد، یک روز قبل از مذاکرات اعلان خواهد شد.
مذاکرات مستقیم بین نمایندگان حکومت و طالبان افغان را دو مقام استخباراتی پاکستان به شرط افشا نکردن نام شان به خبرگزاری دی پی ای جرمنی نیز تائید کرده، گفتند که این مذاکرات در هفته آینده در اسلام آباد برگزار می شود.
این دو مقام استخبارات پاکستان افزودند که شورای کویته و شورای رهبری طالبان از اواخر ماه فبروری که دعوت برای اشتراک در مذاکرات مستقیم با نمایندگان حکومت افغانستان را بدست آورده، چندین بار با هم نشست های را برگزار کرده اند.
به گفته این مقامات، ملا اختر محمد منصور رهبر طالبان به گروه خود اجازه اشتراک در این نشست داده است.
بر اساس گزارش خبرگرازی دی پی ای جرمنی امکان دارد، گروه طالبان به رهبری ملا محمد رسول نیز نماینده گان اش را به این نشست بفرستد.
در عین حال، آژانس خبری جرمنی همچنان از قول یک مقام دیگر استخبارات که برای آمادگی برگزاری این مذاکرات موظف است، خبر می دهد که هر دو جانب در گفتگوها سلسله آخرین نشست مستقیم که در تابستان سال 2015 میلادی ناتمام باقی مانده بود، دنبال خواهند کرد.
وزارت امور خارجه پاکستان نیز موعد برگزاری این مذاکرات را نهایی نه ساخته، اما به خبرگزاری جرمنی گفته است که مذاکرات مستقیم در دو سه روز آینده برگزار می شود.
گروه هماهنگی چهارجانبه که در آن نمایندگان حکومت افغانستان، پاکستان امریکا و چین سهم داشتند، در چهار نشست زمینه را برای برگزاری مذاکرات مستقیم بین نمایندگان حکومت و طالبان افغان فراهم نموده تا به جنگ پانزده ساله در افغانستان پایان بخشیده شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала