عربستان اسیر دام امریکا و غرب شده است

© AP Photo / Jacquelyn Martinپرچم عربستان سعودی
پرچم عربستان سعودی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عربستان سعودی با دور شدن از مسأله فلسطین و نزدیک شدن به اسرائیل به دام امریکا و غرب افتاده است.

شبکه العالم: "عبدالباری عطوان" در روزنامه "رأی الیوم"  نوشته است: معتقدیم که عربستان سعودی به دام تبلیغات تحریک آمیز ضد ایران امریکای ها و غربی ها افتاده است، دامی که هدف از آن دور کردن عربستان از مسأله فلسطین و نزدیک شدن به اسرائیل به عنوان منجی و همپیمان برای مقابله با "خطر ایران شیعه" است، و این خطر همان تبلیغات رسمی و رسانه‌ای آمریکا است که طی ده‌سال گذشته مصروف آن بوده‌اند.

وی افزود: پس از تبلیغات تحریک آمیز و فروش 200 میلیارد دالر اسلحه به کشورهای (عربی) منطقه (خلیج فارس)، آمریکا از رویارویی با ایران دست کشید و عربستان را در نیمه راه تنها گذاشت، و همه راه های بازگشت را بست.

سخنان تحریک آمیز عادل الجبیر وزیر امورخارجه سعودی و یا احمد عسیری سخنگوی عملیات "طوفان قاطعیت" (عملیات تجاوز به یمن) طوری تبارز داده می‌شود که مردم عربستان و افکار عمومی این کشور از این جنگها حمایت می‌کنند، درحالیکه گزارشهای خبری برخلاف این ادعا است.

عطوان با اشاره به سپری شدن یک سال از جنگ علیه یمن، تأکید کرد: طوفان قاطعیت عربستان را از نظر مالی و نظامی دچار مشکلات کرده است، و با وجود بسیج کردن تعداد بسیاری از طیارت جدید و نیروهای عربی تحت عنوان ائتلاف عربی، هیچ نشانه‌ای از پیروزی در این عملیات وجود ندارد.

وی ادامه داد: دخالت سیاسی و نظامی غیر مستقیم (حمایت از معارضان سوریای) یا مستقیم (ارسال طیارات به پایگاه انجرلیک ترکیه و نیروهای ویژه به اردن برای دخول به خاک سوریه) تا این لحظه هیچ نتیجه ای نداشته است، و شاید در صورت تغییر اوضاع و درگیری با روسیه نتایج معکوسی هم در پی داشته باشد. عربستان سعودی برخلاف 5 سال گذشته دیگر با نظام سوریه و بشار اسد نمی‌جنگند، بلکه اکنون علیه روسیه، ایران، حزب الله، و بخش گسترده‌ای از کردها داخل جنگ شده است و این امر موجودیت عربستان را تحت خطر قرار میدهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала