واشنگتن: در صورت شکست آتش بس در سوریه، این کشور تجزیه خواهد شد

© AP Photo / Jacquelyn Martin White house
White house - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در صورت شکست آتش بس در سوریه امکان تجزیه آن وجود دارد.

جان کری وزیر امور خارجه امریکا تنها چند روز قبل از تلاش ها برای ایجاد رژیم آتش بس در سوریه به طور ناگهانی از پلان "ب" امریکا که امکان تجزیه سوریه در آن وجود دارد، خبر داد. کری افزود: "وضعیت می تواند بسیار ناخوشایندتر گردد و روسیه باید در این مورد خوب فکر کند. اما اگر ما بیشتر از این صبر کنیم، ممکن است برای نجات سوریه واحد خیلی دیر شود".

به گفته وی، اگر رژیم آتش بس که قرار است از تاریخ 27 فبروری در سوریه برقرار گردد، با شکست مواجه شود و یا اگر در ماه های آینده یک دولت انتقالی تشکیل نگردد، امکان تجزیه این کشور وجود دارد.

روزنامه "The Wall Street Journal " به نقل از یک منبع نزدیک به قصر سفید می نویسد، وزیر دفاع امریکا و رئیس سازمان سیا به موفقیت این پلان و ایجاد آتش بس در سوریه اعتماد ندارند و خواستار ایجاد مشکل واقعی برای روسیه شدند.

این روزنامه طبق اطلاعات این منبع ناشناس می افزاید: پلان "ب" امریکا شامل تحویل سلاح به مخالفان سوریه و همچنین تامین این گروه در مبارزه با نیروهای دولتی سوریه و پتانسیل قوای روسیه می باشد.

به احتمال زیاد، مخالفان سوریه اتش بس را مراعات نخواهند کرد و گروه های مسلح منتظر دریافت سلاح های جدید از جانب واشنگتن خواهند ماند. اما مسکو که تمام سعی و تلاش را برای توافق اتش بس بکار گرفت، بعید است که از این طرح استقبال کند. به نظر می رسد که جان کری وزیر امور خارجه امریکا بر خلاف برخی دیگر از مقامات واشنگتن به تعهد صادقانه روسیه برای حل و فصل صلح آمیز سوریه باور دارد.

کری افزود:" بدون کمک روسیه اصلا امکان توافق وجود ندارد. علاوه براین، من فکر می کنم بدون همکاری با روسیه ما حتی قادر به رسیدن به این شرایط نبوده و حتی نمی توانستیم کمک های بشردوستانه را به این کشور انتقال دهیم".

چنین اظهارات متناقضی فقط چند روز قبل از توافق برقراری آتش بس در سوریه که ممکن است نقطه پایان بر جنگ در سوریه بگذارد، از جانب امریکا شنیده می شود.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала