مقامات تاجیکستان در سال جاری یک عده محکومین به زندان را عفو مینمایند

© Nikitamaykovکاخ ملت تاجکستان
کاخ ملت تاجکستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
طوریکه انتظار میرود اقدام عفو بمناسبت 25 مین سالگرد استقلال کشور صورت میگیرد .

این خبر را وسائل اطلاعات جمعی تاجیکستان منتشر کرده اند. اما این مطلب را وزارت عدلیه کشور نه تائید و نه هم رد کرده است. با این حال اقدام عفو زندانیان در جامعه تاجیک را یک تعداد به دیده شک مینگرند.  موضوع را خبرنگار ما فصیح الدینوف از شهر دوشنبه دنبال میکند.

نمایندگان وزارت عدلیه تاجیکستان اقدام عفو را رد نمی کنند ، اما در عین حال میگویند که حل این موضوع مربوط به ریس جمهور کشور میباشد. تا به حال درین باره وزارت عدلیه کدام دستور دریافت نکرده است. رستم شاه مراد وزیر عدلیه تاجیکستان گفت ، اگربه اداره ما درین زمینه دستور داده شود ، ما در زمینه به اقدام خواهیم پرداخت. به گفته وزیر حکومت یکجاه با کمک کننده گان بطور فعال در عملی ساختن این برنامه کار خواهند نمود که تا مجرمین سابق دوباره در اجتماع مدغم شوند.

رستم شاه مراد خاطرنشان ساخت که تمرکز به طور خاص در مورد اموزش مسلکی افراد صورت میگیرد. او گفت: "  ما درین جهت کار میکنم ، مسله ادغام یکی از کار های است که موسسات تادیبی ما انرا مجدداً دنبال میکنند. دولت برای ارتفاء ظرفیت تولید موسسات تادیبی برنامه اتخاذ کرده است. تمرکز اصلی بر روی اموزش کار و حرفه های جدید برای محکومین صورت میگرد. موسسه ما در عملی نمودن این برنامه اماده است".

اگر برنامه عفو در تاجیکستان امسال برگزارشود ، این اقدام پانزدهم بشمار خواهد رفت که بمناسبت 25 مین سالگرد استقلال کشورصورت خواهد گرفت.

به جز ازین رویداد کدام برنامه دیگر امسال در نظر نمی باشد. دوسال قبل ، بعد از انتخابات ریاست جمهوری طی یک اقدام 10 هزار نفر زندانی مورد عفو قرار گرفت. اما این عمل به درک یکسان در جامعه تاجیک مواجه نشد ، نظریات به گوش میرسید که رهایی چنین تعداد زندانیان در جامعه میتواند وضع امنیتی را خراب بسازد. اما کارشناسان از مردم خواسته اند تا نگران نباشند. فیروز سعیدوف از مرکز تحقیقات اجتماعی و اقتصادی استراتیژی میگوید:

"من فکر نمی کنم که وضیت جنایی بد تر شود. بسیاری ها هراس دارند که در نتیجه  رهایی 10 هزار زندانی جنایی وضع امنیتی تشدید خواهد شد. اولتر از همه در نظر باید گرفت که کی ها از زندان ازاد میگردند. زیاد تر این مردم شامل مرد و زن کسانی هستند که زیادتر از 50 سال عمر دارند و یک تعداد انها به مرض تبرکلوز و تعداد دیگرشان از اشتراک کنندگان جنگ افغانستان میباشند".

در نتیجه اقدام عفو زندانیان که در سال های 2009-2011-2014 صورت گرفت ، به تعداد 30 هزار زندانی مورد عفو قرار گرفته و ازاد گردیده بودند.

کارشناسان و مقامات دولتی اعتراف میکنند که مشکل کاریابی باعث ان میگردد که بعضی اشخاص دو باره دست به جنایت زده و دوباره به زندان بر میگردند.  به اساس آمار وزارت داخله تاجیکستان از جمله ازاد شده گان 50 تن انها مرتکب جنایت شده و به زندان بازگشتانده شدند.  

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала