شعار روز جهانی سرطان "ما می توانیم. من می توانم"

© Fotolia / nanomanproرزش ذاتی واکسین ایبولا ساخت روسیه اعلام شد
رزش ذاتی واکسین ایبولا ساخت روسیه اعلام شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
این روز از سوی اتحادیه بین المللی برای مبارزه با سرطان (UICC ) تاسیس شده

هر سال 4 فبروری به عنوان روز جهانی سرطان برای پیشگیری، تشخیص و درمان این بیماری برگزار می شود. از همین رو انجمن جهانی سرطان و سازمان جهانی صحت همه ساله در این روز برنامه ها و شعارهایی برای مبارزه با سرطان در نظر می گیرند که شعار «ما می توانیم. من می توانم» (We can- I can) از سوی این انجمن و سازمان برای سال های 2016 تا 2018 انتخاب شده است. هدف از انتخاب این شعار، مشارکت فردی و گروهی در امر مبارزه با سرطان بوده است.
این روز از سوی اتحادیه بین المللی برای مبارزه با سرطان (UICC) تاسیس شده و هدف از این طرح جلب افکار عمومی جهان به این بیماری مرگبار و مشکلات ناشی از آن است.
سرطان که یک واژه جامع برای دست کم صد بیماری مختلف است، یکی از علل عمده مرگ و میر در سراسر جهان است. علت دقیق بروز سلول های سرطانی نامشخص است اما احتمال داردعوامل ژنتیکی یا مواردی که موجب اختلال در فعالیت سلول ها می شوند، مانند مواد رادیوآکتیو، مواد شیمیایی و سمی و یا تابش بیش از حد اشعه هایی مانند نور افتاب از علل ابتلا به این بیماری باشند.
تخمین زده شده که اضافه وزن یا چاقی مفرط خطر ابتلاء به سرطان را بالا می برد. طبق اطلاعات رسمی، 35% سرطان ها احتمالا در ارتباط با رژیم غذایی هستند. مصرف دخانیان یکی از عوامل دیگر ایجاد سرطان به ویژه در مجاری تنفسی محسوب می شود که 32% مرگ و میر در میان افراد مبتلا به این بیماری به علت سیگار کشیدن است. و بعلاوه برخی از پرتوها همچون پرتوهای فرابنفش خورشید موجب سرطان‌هایی چون سرطان پوست می شوند.
باید توجه داشت که سرطان تنها با معاینه پزشکی و آزمایشات تکمیلی تشخیص داده می شود و بسیاری از سرطان ها در صورت تشخیص به موقع قابل درمان هستند.
با شکل گیری نانوتکنولوژی امیدها برای درمان سرطان بیشتر شده است، از آنجا که نانو ذرات از سلول‌های بدن کوچکتر هستند و ممکن است در آینده روبات‌های نانومتری ساخته شوند که بتوانند در نابودسازی سلول‌های سرطانی و تومورهای مغزی کمک شایانی کرده و سرطان‌های رایج را از بین ببرند. در حال حاضر پروژه ای تحت عنوان "نانوپردازنده" (nanoprocessor) با هدف تحقیق روی این روبات‌ها در حال انجام است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала