روسیه 830 هزار تن نفت به تاجکستان میدهد

© Fotolia / James Thewنفت
نفت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
روسیه در سال جاری به صادرکننده ی اساسی محصولات نفتی تاجکستان مبدیل می شود

بر اساس مقررات توافقنامه بین روسیه و تاجکستا,, در سال جاری روسیه بدون محصول گمرکی مواد سوخت تاجکستان را تأمین می کند. حلیم فسخ الدینوف، خبرنگار ویژه ی ما در دوشنبه در ارتباط جزئیات آن اطلاع می دهد.

در جریان مذاکرات، مسکو و دوشنبه درمورد تحویل موادسوخت به تاجکستان در سال 2016 توافق رسیدند. روسیه موافقه کرد که به حجم 830 هزار تن مواد سوخت را بدون پرداخت پول گمرکی به تاجکستان تحویل میدهد. عثمان علی عثمان زاده وزیر انرژی و منابع آبی تاجکستان در این باره اطلاع داده است:

بین تاجکستان و روسیه توافق در ارتباط ارسال بنزین، تیل دیزلی، مواد سوخت طیارات جت، قیرطبیعی، کک نفتی و گاز مایع عقد گردیده است. اگر ارسال حجم عمومی بنزین ، تیل دیزل و سایر انواع محصولات نفتی را حساب کنیم در مجموع به 830 هزار تن می رسد.

قابل یادآوری است که روسیه محصولات نفتی خود را بدون پرداخت گمرکی تنها به کشورهای اتحادیه ی اقتصادی اوراسیا می فرستد. اما تاجکستان عضو این اتحادیه نیست. این توافق خصوصی بین روسای دو کشور در جریان سفر رسمی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به تاجیکستان، در اکتبر سال 2012 صورت گرفت. دوشنبه موافقت کرد که یک قسمت از قلمرو خود را برای حضور پایگاه نظامی روسی به طور رایگان واگذار میگردد. مسکو نیز به نوبه ی خود به دوشنبه شرایط ارسال بدون پرداخت گمرکی گریس را پیشنهاد داد. موضوع بحث میلیون ها تن مواد سوخت است. اما بعدا مشخص شد که چنین حجم ی برای تاجکستان بسیار زیاد است. روسیه بلافاصله شرایط ی را وضع کرد که امکان صادرات بعدی محصولات نفتی به کشور سوم از طریق تاجکستان، منجمله به افغانستان را محدود می سازد. روشن عبدالایف ، کارشناس مستقل در این زمینه می گوید:

روسیه به طور جدی فهماند که صادارت دست دوم مواد سوختی را اجازه نمی دهد. تاکستان در سال جاری به میلیونها تن ضرورت ندارد. به نظر من مقامات تاجکستان براین حجم اصرار ندارند. با احتساب به اینکه رشد اقتصادی روسیه کاهش یافته و متعاقبا در تاجکستان شاخص های اقتصادی روبه کاهش اند، این تصمیم کاملا منطقی میباشد.

بر اساس ارزیابی تحلیل گران مالی ، درسال جاری تاجکستان از تحویل مواد سوخت بدون محصولات گمرکی روسیه به بیش از 60 میلیون دالر اقتصاد میکند. این پول برای اقتصاد تاجکستان بسیار ضروری است. ارسال بدون محصول گمرکی مواد سوخت روسیه با عث رشد کسب و کار مردم شده و در شرایط بحرانی برای تاجکستان امری بسیار مهم و نجاتدهنده میباشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала