قارچ ها بعد از سپری نمودن یک و نیم سال «در شرایط مریخ» زنده مانده اند

© Photo / NASA/ESAسیاره زمین از ستیشن بین المللی فضایی
سیاره زمین از ستیشن بین المللی فضایی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بقای قارچ در شرایط سیاره مریخ

شرایط دره های خشک در انترکتیدا با شرایط اقلیمی سیاره مریخ شباهت دارند. بادهای شدید با سرعت 320 کیلومتر در ساعت، هرگونه رطوبت را تبخیر میکنند و دره را به خشک ترین منطقه در روی زمین مبدل می سازد، جای که برف و آب یخ زده در طول مدت زمان 8 میلیون سال وجود نداشتند. یگانه موجودات زنده این منطقه — نباتات کوچک — اندولیت می باشند که در درزها و منفذهای احجار صخره یی می رویند.
چند سال قبل تیم دانشمندان اروپایی نمونه های دو نوع قارچ های Cryomyces antarcticus و Cryomyces minteri جمع آوری کردند، تا آنها را مورد آزمایشات واقعاً خشن قرار دهند.
قارچ ها را در محفظه جداگانه به عرض 1،4 سانتی متر جابجا ساختند و در پلتفورم تجربوی EXPOSE-Eدر خارج مودل «کالامبوس» ستیشن بین المللی فضایی گذاشتند. در داخل کانتینرها شاخص های مشابه با سطح مریخ: فشار یک هزار پاسکال اتموسفیر که 95% از گاز کاربن دای اکساید تشکیل شده و مقدار بسیار کم رطوبت، ایجاد شده بودند. برعلاوه این، یک نمونه را توسط فلترهای خاص هدف تشعشعات ماوری بنفش قابل مقایسه با تشعشعات مریخ قرار دادند و نمونه های دیگر را از تشعشعات رادیو اکتیف فضایی مصوون ساختند. بعد از 18 ماه دانشمندان معلوم کردند که 60% قارچ ها که در «شرایط سیاره سرخ» نگهداری میشدند، زنده مانده و پرده ها و RNK خود را حفظ نموده اند.
این تحقیقات به بخش تجربه LIFE مبدل گشتند که در جریان آن دانشمندان قابلیت حیاتی جمنک بقه و قارچ ها را در شرایط فضایی و سیارات دیگر مطالعه میکنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала