معاش 250 دالری به خاطر دفاع از سرحد

© AP Photo / Theodore Kayeتاجکستان
تاجکستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تاجکستان قطعه خاص استخباراتی ایجاد میکند

مقامات تاجکستان در مورد تقویت حفاظت سرحد با افغانستان فیصله نموده اند. در چوکات اداره سرحدی تاجکستان قطعه خاص استخباراتی بوجود می آید. وظیفه آن نظارت بر اوضاع در آن سوی سرحد خواهد بود. در حال حاضر دوشنبه اوضاع در ولایات شمالی افغانستان را متشنج توصیف میکند. موضوع را علیم فصح الدینوف خبرنگار ما در تاجکستان دنبال میکند.
مقامات تاجکستان ایجاد قطعه خاص را بنابر اوضاع پیچیده در انسوی سرحد در جنوب کشور توضیح میکند. در سه ولایت همجوار با تاجکستان در افغانستان نبردها جریان دارند. نیروهای حکومتی افغانستان علیه طالبان عملیات محاربوی انجام میدهند. در چنین شرایط خطر نفوذ افراد مسلح به ساحل تاجکی دریای پنج که دو کشور را از هم جدا میکند، وجود دارد. رجب علی رحمان علی قوماندان نیروهای سرحدی و معاون کمیته دولتی امنیت ملی تاجکستان به خبرگزاری «سپوتنیک» معلومات داد که چنین وضع تقویت رژیم حفاظتی سرحد را مطالبه میکند:«در حال حاضر نیروهای حکومتی افغانستان عملیات وسیع محاربوی انجام میدهند و محلات مسکونی را آزاد میکنند که در سرحد با تاجکستان قرار دارند. حالا همه چیز تحت کنترول قرار دارد. هیچگونه تغییرات شدید در سرحد وجود ندارد».
قوماندان نیروهای سرحدی تاجکستان در باره جزئیات ایجاد قطعه استخباراتی معلومات نداد. او گفت که تکاثف حفاظت سرحد افزایش یافته و ترکیب پرسونل قوای سرحدی تقویت شده است. به افراد سرحدی مبلغ 250 دالر پرداخته میشود که در شرایط تاجکستان معاش خوب شمرده میشود.
جنرال رجب علی رحمان علی افزود:«ما در نیروهای سرحدی اصلاحات انجام میدهیم. شرایط خدمت را بر اساس قرداد تشدید میکنیم. قطعات نو ایجاد می نمائیم، تا سرحد دولتی بصورت موثر حافظت گردد».
سرحد تاجکستان — افغانستان یکی از متشنج ترین بخش های سرحد جامعه دول مستقل باقی مانده است. در سال 2015 در اینجا 30 مورد نبرد با متخلفین سرحد ثبت شده اند. بیش از یک تن مواد مخدر و بیش از 500 میل سلاح و مهمات آن مصادره شده اند. کارشناسان میگویند که گمان نمی رود که در سال جاری اوضاع در اینجا بهبود یابد. آنها تحرک فعالیت های نه تنها قاچاقچیان مواد مخدره، بلکه افراد مسلح را در جهت سرحد تاجکستان پیشبینی میکنند. در نزدیک سرحد تعداد قابل ملاحطه گروه های مسلح فعالیت میکنند. در ترکیب آنها از هفت تا ده هزار نفر مسلح شامل می باشند. در این باره قسیم بیک مخمیدوف شرق شناس و مبصر خبرگزاری «فارس» ایران به خبرگزاری «سپوتنیک» معلومات داد:«یک عده نمایندگان ارگانهای امنیتی افغانستان و کارشناسان نزدیک به مقامات کابل راجع به تجمع ده هزار نفر مسلح در ولایات شمالی افغانستان صحبت میکنند. آنها نه تنها برای افغانستان، بلکه برای کشورهای آسیای مرکزی تهدید به بار می اورند. آنها جهت ممکن نفوذ آنها را تاجکستان می خوانند».
طول سرحد تاجکستان — افغانستا را 1344 کیلومتر تشکیل میدهد. در سال های اتحاد شوروی این سرحد را 25 هزار نفر حفاظت میکردند. برعلاوه، نیروی هوایی آنها را حمایت میکرد. بعد از فروپاشی اتحاد شوروی در طول 14 سال نیروهای سرحدی روسیه به تعداد 18 هزار نفر حفاظت این سرحد را بر دوش داشت. حالا تعداد نیروهای سرحدی تاجکستان که این سرحد را نگهداری میکنند، 16 هزار نفر تشکیل میدهد. در عین حال نظامیان تاجکستان پیوسته با نیروهای پایگاه 201 روسیه در تاجکستان و گروپ اوپراتیفی مشاوران سرحدی اداره فدرالی امنیت روسیه تماس های اطلاعاتی حفظ میکنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала