آیا فرانسه به دوست نو نزدیک هند مبدل گشته؟

© AFP 2023 / LOIC VENANCE بازدید فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه از هند
بازدید فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه از هند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دعوت قطعه نظامی خارجی جهت شرکت در رسم گذشت به مناسبت روز جمهوریت هند


برای اولین بار در تاریخ هند مستقل در مراسم رسم گذشت به مناسبت روز جمهوریت قطعه نظامی خارجی شرکت خواهد کرد. این قطعه نظامی فرانسه می باشد.
چنین فیصله حکومت هند باعث سوالات زیادی در جهان گردیده است. چه چیز در عقب چنین عقب نشینی آشکار از وفاداری عنعنوی هند به سیاست عدم انسلاک قرار دارد؟ و چرا افتخار مبدل شدن به اولین قطعه خارجی شرکت کننده در رسم گذشت در هند فقط به فرانسه داده میشود؟ زیرا این کشور طی سالیان متمادی تسلیحات عصری را به کشور رقیب هند — پاکستان، ارسال میکرد. و امریکا که مساعی اعظمی برای تحکیم نفوذ خود در آسیای جنوبی به خرج میدهد، نسبت به این حادثه چگونه برخورد خواهد کرد؟
اودای بهاسکار معاون انجمن تحقیقات سیاسی هند و افسر نظامی متقاعد در مصاحبه با خبرگزاری « Sputnik»، اظهار نظر نمود که اهداف حقیقی نمایش نزدیکی سیاسی هند با فرانسه، که آ در حال حاضر شکارا اعلام نشده، میتوانند بعداً ظاهر شوند.
او افزود:"هند هر سال یکی از رهبران دول خارجی را به مثابه مهمان به مراسم تجلیل روز جمهوریت دعوت میکند. در سال گذشته بارک اوباما رئیس جمهور امریکا چنین مهمان بود و یک سال قبل از آن — سیندزی ابی صدراعظم جاپان دعوت شده بود. در سال روان فرانسه انتخاب شده و رئیس جمهور آن فرانسوا اولاند وارد هند شده است. من فکر میکنم که دعوت نظامیان فرانسوی جهت شرکت در رسم گذشت عمل احترامانه اضافی دیپلوماتیک می باشد. من به مثابه تحلیلگر، تا به حال کدام مفهوم اعلام شده علنی را مانند اشاره پوشیده چنین فیصله احساس نه کرده ام. ولی میتوانم تائید کنم که بعد از ختم بازدید رئیس جمهور فرانسه از هند، ظهور اعلامیه راجع به تعمیق همکاری کشورهای ما در عرصه دفاعی و امنیتی، راجع به انکشاف همکاری متقابل در بهره برداری از تخنالوژی ها مستثنی شده نمی تواند".
تحلیگران دیگر هندی به این نظر اند که دعوت نظامیان فرانسوی فقط نزاکت جوابیه دیپلوماتیک است. طوریکه India Today اشاره میکند، در سال 2009 فرانسه نظامیان هندی را جهت شرکت در رسم گذشت در میدان شانزی لیزی به مناسبت جشن ملی مورخ 14 جولای کشور — روز اشغال باستیل، دعوت نموده بود. کارشناسان هندی تصادف ساده حوادث را نیز مجاز میدانند: بازدید رئیس جمهور فرانسه از نقطه نظر زمانی با ختم تمرینات نظامی هند — فرانسه «Shakti 2016 » در تاریخ 16 جنوری مجاز میدانند. و ممکن، نظامیان غند 35 پیاده کندک هفتم زرهی تانک فرانسه که در پولیگون در راجستان قرار دارد، جهت شرکت در رسم گذشت در دهلی به نشانه احترام عمیق به رئیس جمهور فرانسوا اولاند دعوت شده باشند.
ولی اگر علل حقیقی دعوت نظامیان فرانسوی در مارش رسمی در راجپوتهه در دهلی نو هرچه باشد، اکثریت ناظران در این مورد اتفاق نظر دارند که حکومت مودی آمادگی خود را جهت تغییر مشی عنعنوی سیاست خارجی هند بنابر درک خودی در باره منافع ستراتیژیک کشور نشان میدهد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала