اتحادیه اروپایی « کنترول جدی» بر چین ادامه میدهد

© Photo / La UEاتحادیه اروپایی
اتحادیه اروپایی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به رسمیت شناختن موقف اقتصاد بازاری چین به تعویق افتاده انداخته شد

اتحادیه اروپایی از شناسایی چین به مثابه کشور دارای اقتاد بازار آزاد در زمینه بزرگترین پیشرفت کشور عظیم آسیایی در المان امتناع ورزید. در روز چهارشنبه کمیسیون اروپایی، حد اقل، شش ماه دیگر برای ان وقت گرفت، تا «این مساله را عمیقاً تحقیق نماید و سفارشات رسمی را برای کشورهای عضو طرح کند». بروکسل این فیصله را در زمینه جذب پر سر و صدای هولدینگ پیشتاز ماشین سازی کیمیاوی Krauss Maffei المان در بدل مبلغ یک میلیارد دالر توسط کارپوریشن کیمیاوی China National Chemical اتخاذ نموده است.
دادن موقف اقتصاد بازار آزاد به چین را اروپایان طی 15 سال اخیر، منجمله در اجلاس های چین — اتحادیه اروپایی و ملاقات های رهبران به سطح دو جانبه، مورد بحث قرار میدهند. در عین حال در اجندای جلسه عمومی مورخ 13 جنوری کمیسیون اروپایی این مساله برای اولین بار شامل ساخته شده بود.
فیصله را فرانتس تیمیرمانس معاون کمیسیون اروپایی بعد از جلسه در کنفرانس مطبوعاتی اعلام داشت. موقف چین به مثابه اقتصاد بازاری به انکشاف اقتصادی اتحادیه اروپایی و دورنمای تجارت بین المللی تائثیر می نماید. اتحادیه اروپایی باید تمام جوانب این مساله، خاصتاً اثرات آن را بر بازار مشاغل اروپایی، تحقیق کند. کمیسیون اروپایی و ادارات مربوطه ان به چند ماه وقت برای جمع اوری اطلاعات ضرورت دارد. سفارشات رسمی تا نیمه دوم سال 2016 اماده خواهند شد.
از قرار معلوم، اتحادیه اروپایی دسیسه پیرامون چین را با شرکت امریکا ادامه میدهد. در دسمبر سال 2015 امریکا بروکسل را از دادن موقف اقتصاد بازاری به چین برحذر داشت. روزنامه Financial Times نظر جانب امریکا را چنین نقل نموده بود: این کار بازارهای امریکا و اروپا را غیرحق از کالای ارزان پر خواهد کرد. چین ضمن تبصره بر این خبر، اعلام داشت که امیداور است که چنین اطلاعات — «فقط شایعات دروغین باشند».
در عین حال چین از مدتها بدینسو عبور از موانع اموخته که اروپایان در راه رسیدن انها به موقف بازاری ایجاد میکنند و در سال های اخیر بسیار موسسات و کمپنی های مشهور اتحادیه اروپایی را بلعیده است.
در تاریخ 10 جنوری کانسرتسیوم سرمایه گذاران چینایی که در جمله انها کارپوریشن کیمیاوی China National Chemical نیز شامل است، در باره خریداری هولدینگ پیشتاز ماشین سازی کیمیاوی Krauss Maffei المان در بدل مبلغ یک میلیارد دالر رای دادند. در مبلغ خریداری قروض کمپنی بزرگ المانی که سامان آلات برای پروسس پلاستیک و کاوچوک تولید میکند، نیز شامل می باشند. پیشبینی میشود که معامله در نیمه اول سال 2016 صورت خواهد گرفت و این به بزرگترین سرمایه گذاری چین در اقتصاد المان مبدل خواهد گشت. قبل از این خریداری Putzmeister Holding تولید کننده پمپ های عالی تخنالوژیکی برای کانکریت در بدل مبلغ 694 میلون دالر توسط China National Chemical بزرگترین معامله محسوب میشد. در سال 2015 کمپنی ChemChina کمپنی ایتالوی تولید کننده تایر Pirelli & C. SpA در بدل 7.7 میلیارد دالر خرید. این مبلغ بی سابقه بعد از سال 2012، وقتیکه کمپنی نفتی CNOOC چینایی کمپنی نفتی Nexen Inc. کانادیی را در بدال 15 میلیارد الر خریده بود، محسوب میشد.
در المان حضور روزافزون چین در بازار محلی را چگونه تلقی میکنند؟ به نظر ولادیسلاف بیلوف مدیر مرکز تحقیقات المانی انستیتوت اروپایی اکادمی علوم روسیه در این مورد توجه فرمائید:
چین از سرمایه گذاری های چین، مانند انگلستان و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپایی، جای که سرمایه گذاری های چین صورت گرفته، هراس ندارد. نظر به تجربه خودم، چین به منجمنت و سرمایه بشری و نواوری ها که انها در چارچوب سرمایه گذاری های مستقیم خود به دست می اورند، برخورد بسیار محتاطانه مینماید. کمپنی های چینایی — ثروتمند است. انها وجوه و تجربه کافی برای آن اندوخته اند، تا توسعه طلبی اقتصادی خارجی خود را توسعه بخشند. این تمایلات طبیعی اند. چین به همان راه پیش می رود که کمپنی های دیگر چند ملیتی در آن پیش میروند و یا پیش رفته بودند. از همینرو سرمایه گذاری های مستقیم چین — تمایل عینی بین المللی شدن اقتصاد چین و کمپنی های چینایی می باشد. کمپنی KraussMaffei نه تنها از این نقطه نظر دلچسپ است که به رشته صنایع ماشین سازی تعلق دارد. این کمپنی به مجتمع نظامی — صنعتی المان مربوط است.
هوان ویپین پروفیسور انستیتوت اقتصاد پوهنتون ملی چین بر خبر خریداری کمپنی KraussMaffei توسط China National Chemical در مصاحبه با خبرگزاری «سپوتنیک» چنین تبصره نمود:
/صدا/
کمپنی China National Chemical در جمله 500 کارپوریشن بزرگ جهان شامل است و خریداری کمپنی المانی توسط آن — بخش از ستراتیژی آن و همچنان پیشروی در جهت بین المللی شدن آن است. در عین حال واقعیت خریداری کمپنی المانی — اقدام تجریدی نیست، چون قبلاً این کمپنی بسیاری کمپنی های تخنالوژیکی عالی در فرانسه، انگلستان، ایتالیا و اسرائیل خریداری کرده بود. برعلاوه، این جز مهم متشکله سازمانی بین المللی شدن پیگیر کارپوریشن های چینایی می باشد. کمپنی از نقطه نظر اقتصادی تعهدات را میتواند بر دوش گیرد، کمپنی تخنالوژی ها دریافت میکند و همچنان میتواند از سهام بازاری کمپنی های المانی استفاده نماید که برای انکشاف آینده کمپنی بسیار مفید ثابت خواهد شد. این اساسات همچنان میتوانند مقدمات بسیار خوب برای انکشاف کمپنی China National Chemical فراهم سازد.
کمپنی China National Chemical کمپنی KraussMaffei را از کمپنی سرمایه گذاری کانادایی Onex Corp خریداری کرده که از سال 2012 مالک کمپنی KraussMaffei بود. فرینک ستیلر مدیر کمپنی KraussMaffei اعلام داشت که ما در چهره کمپنی ChemChina سرمایه گذار ستراتیژیک و دراز مدت یافتیم. او گفت که کمپنی KraussMaffei به موجودیت در ساختار فعلی اداری خود ادامه خواهد داد و در مونشن باقی خواهد ماند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала