رسانه های امریکایی عقیده دارند که بارک اوباما به همکاری با ولادیمیر پوتین مجبور است

© Sputnik / POOL/Sergey Guneevرئیس جمهور پوتین و بارک اوباما
رئیس جمهور پوتین و بارک اوباما - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مساله همکاری بین روسیه و امریکا در مورد مسایل مبرم بین المللی

نظر به قرائین، روسیه برای امریکا در عرصه دیپلوماسی و امنیت در باره حل بحران سوریه، باوجود انکه اداره اوباما مانند گذشته از این ناراضی است که مسکو از رئیس جمهور بشار اسد حمایت میکند، به شریک نهایت مهم مبدل میگردد. این مطلب را دیوید ایگناتیئوس در صفحات روزنامه The Washington Post نوشته است. به نظر مولف، تماس های منظم بین نمایندگان روسیه و امریکا به سطوح مختلف این گفته را ثابت می سازد. آمادگی همکاری با پوتین از جانب رئیس جمهور اوباما تبارز «واقعیت گرایی سیاسی یا ناامیدی» محسوب میشود — اگرچه، شاید، نسبت به سوریه این عملاً عین چیز باشد.

نماینده بلندپایه اداره امریکا به ژورنالیست The Washington Post معلومات داد: " ما مانند گذشته نسبت به منافع و نیات روسیه در سوریه به دیده شک و تردید می نگریم، ولی ما همچنان معتقدیم که روسان بخش جداناپذیر حل سیاسی این منازعه خواهند بود. این نقطه نظر ان سطح تماس ها را منعکس می سازد که ما با انها حفظ میکنیم". در چوکات همکاری در باره سوریه بین روسیه و امریکا در حال حاضر تماس های منظم بین ادارات دیپلوماتیک، نظامی و استخباراتی حفظ میگردند. منجمله، مسکو و واشنگتن شیما برای رفع حالات منازعوی در حریم مصروف هوایی سوریه، جای که وقایع فوق العاده و سوءتفاهمات میتوانند باعث عواقب فاجعه بار گردند، طرح نموده است.

طوریکه کریستی بیکمن نماینده رسمی قوماندانی مرکزی امریکا در مصاحبه با روزنامه The Washington Post معلومات داد، امریکا و روسیه «پروتوکول خاصراجع به تفاهم» مورد توافق قرار داده که طرفین را به هدایت حرفوی طیارات، استفاده از امواج مخابراتی و ایجاد لین ارتباطی در روی زمین مکلف می سازد. بکمن همچنان اظهار داشت که پیلوتان امریکایی و روسی در تاسمان سوریه در فاصله امن از یک دیگر فعالیت میکنند و در صورت نزدیک شدن طیارات سوریه امریکایان معمولاً تا زمان فاصله حفظ میکنند، تا حریم هوایی ازاد نشود.

روزنامه The Washington Post خاطرنشان می سازد، پوتین نیز به نوبه خود در برابر خواست امریکا راجع به این که رئیس جمهور اسد باید با گذشت زمان کنار برود، «گام علنی متقابل» برداشته است: رهبر روسیه در مصاحبه با روزنامه Bild المان «اشاره نمود» که میتواند به او پناهندگی دهد. پوتین اعلام داشت: " ما به اقای سنودن پناهندگی دادیم، این نسبت به دادن پناهندگی به اسد، پیچیده تر بود". او در عین حال اشاره نمود که «رهبر سوریه اشتباهات زیادی در جریان انکشاف منازعه در سوریه مرتکب شده است». یک نماینده دیگر اداره امریکا به روزنامه واشنگتن پست اطمینان داد که در قصر سفید سخنان پوتین را در مورد پناهندگی «بسیار جدی» تلقی نموده اند:" من فکر میکنم، او راجع به موضعگیری خود سیگنال داد که با ان مطابقت دارد که شخصیت های رسمی روسیه بصورت خصوصی به امریکا می گویند".

در مقاله گفته شده، وزرای خارجه روسیه و امریکا نیز باهم تماس ها حفظ میکنند و بصورت منظم از طریق تیلفون و در جریانت ملاقات های شخصی اوضاع در سوریه را مورد بحث قرار میدهند. کانال دیگر همکاری روسیه — امریکا را جان برینن رئیس سی ای ای رهبری میکنند که در ختم سال گذشته تائید کرد که او با همکاران روسی در باره موضوع مبارزه با تروریزم و خطرات ناشی از گروه تروریستی «دولت اسلامی»، گفتگوها انجام میدهد که هر دو کشور را تهدید میکنند.

برعلاوه این، به گفته رئیس سی ای ای، انها در چارچوب این دیالوگ مسایل مبرم بین المللی — منجمله، بحران که در ماه نوامبر نسبت طیاره جنگی روسی سقوط داده شده توسط ترکیه بروز نمود، نیز مودر بحث قرار میدهند.

روزنامه The Washington Post به نقل از سخنان برینن می نیسد: "ما اطلاعات را تبادله میکنیم. من فکر میکنم، این جهت باید تقویت شود. و قاطعانه مصممت هستم کار مشترک با همکاران روسی را ادامه دهم، به خاطریکه، به نظر من، این نهایت مهم است، وقتیکه هر یک از جوانب سهم خود را در امر تحلیل، اطلاعات و معلومات که ما میتوانیم مشترکاً استفاده کنیم، ایفا میکند".

روزنامه The Washington Post می نویسد، ملک عبدالله دوم پادشاه اردن که به عقیده شخصیت های رسمی امریکا، جهت راه اندازی مناسبات خاص با پوتین تلاش می ورزد و فعالیت های نظامی در مبارزه علیه داعش را هماهنگ می سازد، به تسریع کننده مهم همکاری روسیه — امریکا مبدل گشته میتواند. در اردن همین اکنون مرکز مشترک نظامی هماهنگی روسیه — اردن فعالیت میکند و اردن امیدوار است که این امر به اتش بس در جنوب سوریه بین شورشیان و اردوی سوریه مساعدت خواهد کرد. برعلاوه این، نمایندگان اردن با امریکا مساله ایجاد پایگاه مقدم اوپراتیفی در در خاک سوریه مورد بحث قرار میدهد که بتواند نیروهای سنی را جهت مبارزه با با داعش بسیج سازد. نیروهای ویژه اردن میخواهند چنین پایگاه را مشترکاً با شرکای غربی و عرب در ایتلاف سازماندهی کنند و نمایندگان امریکایی که قبلاً نسبت به این ابتکار به دیده شک و تردید می نکگریستند، تدریجاً از این پلان حمایت میکنند.

روزنامه The Washington Post در اخیر می نویسد، در عین حال، اداره بارک اوباما مانند گذشته قاطعانه با ان حمایت مخالف است که مسکو از رئیس جمهور بشار اسد بعمل می اورد و در این زمینه آمادگی جهت همکاری با پوتین برای رئیس جمهور اوباما «عمل واقعیت گرایی سیاسی یا ناامیدی» شمرده میشود. یک عده ناظران به این نظر اند که نسبت به سوریه این مفاهیم یکسان می باشندو چنان به نمظر میرسد که در مورد این مساله امریکا به همکاری با مسکو «محکوم» است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала