جمع بندی برنامه های "صحبت داغ هفته " در سال 2015

© Photo / U.S. Armyشرکت هواپیماهای آمریکایی در عملیات جنگی علیه طالبان در شمال افغانستان
شرکت هواپیماهای آمریکایی در عملیات جنگی علیه طالبان در شمال افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ارزیابی های ما نشان می دهد که بیشتر از ۶۰ فیصد صحبت های ما در سال ۲۰۱۵ در مورد مناسبات بین افغانستان و پاکستان بود

ارزیابی های ما نشان می دهد که بیشتر از ۶۰ فیصد صحبت های ما در سال ۲۰۱۵ در مورد مناسبات بین افغانستان و پاکستان بود که جز اساسی آنرا مسایل امنیتی٬ مشکلات و زد و بند ها با گروه طالبان و بروز داعش در افغانستان تشکیل می داد. در طول یک سال اگر چه مناسبات بین دو کشور بعد از چهارمین ملاقات بین رهبران آنها با عمل بزرگ تروریستی که در کابل صورت گرفت ٬سرد گردید ٬ اما با وجود هم لوی درستیز پاکستان در اخیر سال ۲۰۱۵ بعد از کنفرانس کشور های قلب آسیا در اسلام آباد باز هم با طرح جدیدی به کابل آمد ٬ یعنی نه مبارزه مشترک با طالبان افغانی و پاکستانی ٬ بلکه ادامه مذاکره و مصالحه با ایشان. سفر اخیر راحیل شریف سیاست پاکستان رادر رابطه به طالبان روشنتر ساخت٬ وی وعده نمود که آن گروه از طالبان که نمی خواهند از جنگ دست بکشند و به میز مذاکره بنشینند ٬ باید نابود گردند.
امسال دو کشور به بلای بدی دیگری دست به گریبان شدند٬ که عبارت از داعش است.
داعش در سال ۲۰۱۵ با ابعاد گسترده استراتیژیکی در منطقه عرض اندام نمود و از مشی دیروزی طالبان به مراتب قدم بالاتر فرا برداشت. روسیه و ایران چاپ پای شانرا بسیاربه دقت ٬قدم به قدم٬ تعقیب می نمایند٬ ازین رو توجه جدی را در مناسبات شان با افغانستان در عرصه مبارزه با تروریزم در اولویت وظایف خویش قرار دادند. این کشور ها خوب می دانند که اگر گروه داعش در افغانستان لانه کند٬ پرابلم های معیین را برای شان به بار خواهد آورد.
بدین لحاظ ایران از همان آوان زمزمه بروز داعش در افغانستان نا راحتی جدی خویش را ابراز نمود و وعده ای همکاری را به مقامات افغانی در عرصه اظهار نمود. و حتی تماس های با حلقات از گروه طالبان نیز قایم نموده.

​دیگر اینکه امسال در اجلاس «سازمان همکاری شانگهای» همه کشور های این منطقه که عضویت و یا ناظر را دارند٬ اولین بار٬ به امر مبارزه با گروه داعش ناراحتی های معیین خویش را نشان دادند٬ که ما در هفته آینده در مورد و صحبت های اشرف غنی در نشست شانگهای بحث مفصل تر داریم. 

​نتیجه نهای در مورد اینست که در عرصه مبارزه باتروریزم امسال داعش در الویت کار کشور قرار گرفت وجع مشترک بین کشور ها در مقابله با خطر مشترک پیدا شد که احتمالات همکاری کشور ها را بیشتر. سال ۲۰۱۵ موقع خوبی برای رشد فضای همکاری مشترک و حسن همجواری بوجود آورد و این موقع را افغانستان نباید از دست بدهد٬ مناسبات نظامی و دیپلماتیک را باید با احتیاط و جرئت در سال آینده توسعه بخشد. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала