شکست افغانی غرب

© Photo / US Army / Staff Sgt. Shane Hamannافغانستان
افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
غرب در افغانستان دستاورد ندارد

یک سال از ان زمان سپری شده، وقتیکه کشورهای عضو ناتو ماموریت «آزادی شکست ناپذیر» را در افغانستان خاتمه بخشیدند و نیروهای خود را خارج ساختند. در پیمان به این نتیجه رسیدند که وقت ان فرا رسیه که کنترول اوضاع را باید به نیروهای امنیتی محلی سپرد. قطعات کوچک خارجی تحت رهبری امریکا بازهم در این کشور باقی مانده، ولی در فعالیت های محاربوی علیه جنبش طالبان رسماً شرکت نمی ورزند. به گفته بارک اوباما رئیس جمهور امریکا، جنگ پایان یافته و هدف حضور در این کشور — تمرین و راهنمایی اردوی ملی افغانستان می باشد. کارشناسان میگویند که در واقعیت امر همه چیز شکل دیگر دارد.
رهبر امریکا در آغاز دوره ریاست جمهوری خود در مورد بازگرداندن نظامیان به خانه، قبل از ان که قصر سفید را ترک کند، وعده داده بود. ولی اردوی افغانستان به حد کافی اماده و دارای قابلیت محاربوی ثابت نگردید، تا با افراد مسلح مقابله کند. در نتیجه این کار به تهاجمات وسیع طالبان منجر گردید. طوریکه روزنامه Washington Post به نقل از منابع غربی و افغان خبر داده، در حال حاضر 30% خاک افغانستان تحت کنترول طالبان قرار دارد. این بلندترین شاخص از سال 2001 محسوب میشود ، زمانیکه اسلامگرایان تندرو بعد از اعمال تروریستی 11 سپتمبر در نیویارک سرنگون ساخته شدند. برعلاوه این، در سال روان بیش از 7 هزار نظامی افغان کشته و 12 هزار نفر زخمی شده که به اندازه 26% از شاخص سال 2014 تجاوز نموده است. به گفته نظامیان افغان، در برابر انها افراد مسلح به مراتب بهتر تجهیزشده و تعلیم دیده قرار دارند.
ویچسلاف نیکراسوف نماینده خاص اتحادیه سابقه داران جنگ در افغانستان در مصاحبه با روزنامه «نی زاویسمیمیه گازیته» معلومات داد: " افغانان راجع به فعالیت های اتحاد شوروی می گفتند: «شما اشتباه بزرگ مرتکب شدید، وقتیکه نیروها را به افغانستان وارد ساختید، ولی اشتباه بزرگتری را زمان مرتکب شدید که نیروها را خارج ساختید».
به عقیده نیکراسوف، عین قضاوت در باره خروج نیروهای ناتو قابل استفاده است.
کارشناس تصریح کرد: " چنین تصور میشود که انها هر انچه در توان داشتند انجام دادند، تا از تشنج در افغانستان حمایت نمایند. زمانیکه ایتلاف به این کشور امد، فقط در ظرف یک ماه به پاکسازی افغانستان از وجود طالبان موفق گردید. اتحاد شوروی در شرایط کار میکرد، وقتیکه تمام جهان بر ضد ما متحد شده بود، ولی امریکایان عملیات را در شرایط بسیار مساعد انجام داد. اما انها طی این مدت هیچ کاری کرده نتوانستند. برعلاوه این، غرب به نتیجه برعکس دست یافت".
به گفته موصوف، ایتلاف تحت رهبری امریکا « با بی کفایتی مسوولیت به خاطر حوادث جاری در کشور را به نیروهای امنیتی افغان پیشنهاد نمود». نیکراسوف افزود: " انها بدون انکه بر ثبات اوضاع دست یابند، عملاً افغانان را در حال رها کردند، وقتیکه جنگ داغتر گردید و مقایس بزرگتر کسب نمود. ولی امریکایان نه تنها فعالیت های کشف، بلکه کار تربیتی پیش می بردند. حقایق وجود دارند که طبق انها گروپ کوچک امریکایان در ولایت جنوبی هلمند فعالیت میکند. انها از روی مجبوریت این کار انجام میدهند، چون تهدید واقعی سقوط مرکز این ولایت بوجود امده است.
او خاطرنشان ساخت که برای ثبات اوضاع حل مسایل اقتصادی ضرور است. نیکراسوف در ادامه گفت: "اگر اقتصاد باشد، مشاغل وجود خواهند داشت، مردم معاش خواهند داشت، انگاه تشنج کاهش خواهد یافت. انها معلومات همه جانبه داشتند. همه به انها اشاره میکردند که در قدم اول باید مشکلات اقتصاد حل کنند. انها این کار را نکردند. غرب به جای این مسوولیت را بر دوش نیروهای مسلح افغان گذاشت که برای این کار اماده نبود".
طالبان با اغاز عملیات جهت بازپس گرفتن اراضی از دست رفته پلان های اوباما در مورد بازپس گرداندن نظامیان امریکایی به خانه های شان برهم زدند. از همینرو امریکایان مجبوراً اعلام داشتند که به تعداد 9800 نظامی شان در افغانستان در جریان سال 2016 باقی خواهند ماند و بعداً تا 5500 نظامی این تعداد کاهش خواهد یافت. از سال 2001 تا 2014 در افغانستان بیش از دو هزار نظامی امریکا کشته شدند. در سال 2015 به تعداد 20 امریکایی دیگر به قتل رسیدند. 6 نفر انها در هفته گذشته در بگرام در شمال کابل به قتل رسیدند. در پنتاگون اعتراف میکنند که اوضاع از ایدیال بودن فاصله زیادی دارد و نیروهای افغان طوریکه لازم بود، خود را تبارز ندادند. کارشناسان در این مورد اتفاق نظر دارند که در کشور وضع انفجار امیز وجود دارد و تهاجم طالبان میتواند تشدید گردد.
جنرال جان کیمبل قوماندان نیروهای ایتلافی افسران افغان را به خاطر «اداره بد» قطعات مورد انتقاد قرار داد. به گفته موصوف، امریکایان با زحمت زیاد به نظامیان محلی تعلیم میدهند، ولی نسبت «نبود دسپلین» این فعالیت نتائیج لازم به بار نمی اورد. جنرال افزود که اوضاع خطرناک است و چلنج ها بسیار بلند وجود دارند، ولی او نمی تواند اردوی افغانستان را به جنگیدن مجبور سازد. برای انکه این کار صورت گیرد، نیروهای حکومتی باید کشور را از افراد مسلح، بیشتر از انکه غرب میخواهد، پاکسازی نمایند.
متخصصین عملاً به یک صدا می گویند که واشنگتن ماموریت جنگی را در افغانستان خاتمه بخشید، ولی جنگ را پایان نه داد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала