بمب هایدروجنی کوریای شمالی: ترساندن نوبتی یا واقعیت است؟

© REUTERS / KCNAکوریا شمالی
کوریا شمالی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اعلامیه کیم چین این راجع به موجودیت بمب اتمی در کوریای شمالی


کیم چین این راجع به موجودیت بمب هایدروجنی در کوریای شمالی اعلام داشت.
این خبر باعث ترس جامعه جهانی نشد. این اعلامیه رهبر کوریای شمالی، اصلاً، خصوصیت تبلیغاتی دارد. ولی باوجود این، به عقیده واسیلی کاشین کارشناس نظامی روسیه، این اعلامیه میتواند بصورت غیرمستقیم تائید کند که کوریای شمالی واقعاً هم کار در باره انکشاف پروگرام اتمی خود پیش می برد:
"نظر به اعلامیه های ساختارهای امریکایی و کوریای جنوبی که برای نظارت دقیق بر پوتنسیال نظامی — صنعتی کوریای شمالی اختصاصی یافته، کارها در کوریای شمالی بر سلاح ترموهستوی واقعاً هم جریان داشت. و بصورت کل این راه است که همه کشورهای که سلاح هستوی ساخته، طی کرده اند. در ابتدا سرگلوله های ساده هستوی و بعداً ترمو هستوی ساخته شده اند. هیچ علل برای این پیشبینی وجود ندارد که کوریای شمالی در این مورد از دیگران تفاوت جدی خواهد داشت. ولی ما چیزهای دقیق را فقط در صورت میتوانیم بدانیم، اگر کوریای شمالی ازمایشات مربوطه را انجام دهد".
کوریای شمالی در سال 2005 خود را قدرت هستوی اعلام کرد و در نتیجه چند ازمایش هستوی را انجام داد. در دسمبر سال 2012 پرتاب راکت «اینها — 3» با نوع دومی قمر مصنوعی «کوانمینسون — 3» انجام داد. بسیاری کشورها، در قدم اول — جاپان، امریکا و کوریای جنوبی، هراس دارند که در واقعیت امر راکت قاره پیما ازمایش شده است. به عقیده کارشناس واسیلی کاشین، این هراس ها را نمی توان بی بنیاد خواند:
"کوریای شمالی، با وجود تجرید (انهم نه تجرید کامل)، بر موفقیت های قابل ملاحظه در توسعه تسلیحات ستراتیژیک دست یافته است. منجمله، انواع جدید راکت های بالیستیکی، انواع نو راکت های بالدار و انواع جدید سیستم های مدافعه هوایی ساخته شده اند. کشورهای مانند پاکستان و ایران شرکای کوریای شمالی شمرده میشوند. انها قسماً این طرح ها در کوریای شمالی و بعداً تولید مسلسل انها را تمویل میکنند. پیونگ یانگ پوتنسیال لازم علمی — تخنیکی برای این کار دارا می باشد و این کشور تدریجاً به سطح سال های 1970 اتحاد شوروی میرسد. کوریای شمالی همین اکنون انواع عصری راکت های بالیستیکی می سازد، راکت ها برای تحت البحری ها را موفقانه ازمایش میکند. به این ترتیب، بصورت قطع نمی توان پوتنسیال کوریای شمالی را در این عرصه نفی کرد".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала