تاجکستان کنترول بر سرحد با افغانستان را تقویت میکند

© AP Photo / Theodore Kayeتاجکستان
تاجکستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تشدید اقدامات امنیتی در سرحد تاجکستان - افغانستان

مقامات رسمی دوشنبه در مورد مسدودساختن تمام نقاط عبوری در جهت بدخشنان فیصله نموده است. مقامات تاجک علت این اقدام را بی ثباتی اوضاع در شمال افغانستان میدانند. طبق معلومات ادارات استخباراتی تاجکستان، در انجا نمایندگان گروه تروریستی «دولت اسلامی» (داعش) که در تاجکستان و روسیه ممنوع می باشد، فعالیت های شان را تحرک بخشیده اند. تفصیل موضوع را علیم فصح الدینوف خبرنگار اختصاصی خبرگزاری «سپوتنیک» در دوشنبه تقدیم میدارد.
نمایندگان گروه تروریستی «دولت اسلامی» (داعش) که در تاجکستان و روسیه ممنوع می باشد، سعی می ورزند پای خود را در افغانستان محکم نمایند. انها جهت ایجاد پایگاه ها در شرق و شمال کشور تلاش می ورزند. طوریکه کارشناسان در دوشنبه می گویند، این کار میتواند برای کشورهای اسیای مرکزی، روسیه و چین عواقب منفی در قبال داشته باشد. قسیم بیک محمدوف مبصر سیاسی آژانس اطلاعاتی «فارس» ایران در تاجکستان در مصاحبه با خبرگزاری «سپوتنیک» گفت:" طرفداران داعش به کدام هدف در شمال افغانستان قرار دارند؟ چرا انها قبلاً در اینجا نبودند؟ این امر روشن است که در برابر انها وظیفه نفوذ به اساسی مرکزی یا ایجاد تهدید برای امنیت اسیای مرکزی قرار داده شده است. و از طریق اسیای مرکزی بر روسیه و چین تائثیر نمایند".
به گفته سیاست دادن قسیم بیک محمدوف، در ولایات شمالی افغانستان در حال حاضر کمپ های تمرین گروه تروریستی «دولت اسلامی» (داعش) که در تاجکستان و روسیه ممنوع اعلام گردیده، قرار دارند. کارشناس این امر را مستثنی نمی سازد که با مرور زمان انها به پایگاه های اتکایی تندروان مبدل خواهند گشت.
بیک محمدوف میگوید:" به نظر من، خطر اضاع در اینست که داعش در کشورهای ما پوتنسیال دارد. وقتیکه میگوئیم داعش، نه تنها باید شخص ریشدار تفنگ به دست را تصور کرد. با تاسف زیاد، بخش معین جوانان که در شبکه های اجتماعی، در انتیرنیت قرار دارند، تحت نفوذ مفکوره های افراطیت مذهبی قرار میگیرند. داعش از نقطه نظر ایدیولوژیکی به اسیای مرکزی نفوذ کرده است. من فکر نمی کنیم که از نقطه نظر جسمانی و بصورت مسلح انها به شکل گروه های بزرگ به اسیای مرکزی نفوذ نمایند، ولی نفوذ گروه های کوچک را نباید مستثنی ساخت. این امر را نیز مستثنی نمی سازم که از طریق خاک بدخشان افراد مسلح جهت نفوذ به دره فرغانه تلاش خواهند کرد، تا منبع بی ثباتی را در منطقه ما ایجاد کنند".
در این اواخر رسانه ها راجع به پیوستن بخش از طالبان به گروه تروریستی داعش خبر میدهند. در این باره، منجمله، در گزارش ناظران بین المللی نیز تذکر بعمل امده است. مطابق گزارش سازان ملل متحد، در حدود 10% طالبان به صفوف خطرناکترین سازمان تروریستی پیوسته اند. به گفته قسیم شاه اسکندروف دوکتور علوم تاریخ و مدیر مرکز مطالعات افغانستان و اسیای مرکزی، نباید این امر را مستثنی ساخت که به تعقیب انها عده از گروه های دیگر طالبان نیز به داعش خواهند پیوست:" واضح است که فعلاً طالبان و داعش با یک دیگر در افغانستان و پاکستان رقابت می نمایند، ولی در اینده مفکوره ایجاد خلافت میتواند این دو گروه را باهم نزدیک سازد. تصادفی نیست که عده کارشناسان افغان طالبان و داعش را دو روی یک سکه می خوانند".
اوضاع در افغانستان، طوریکه تحلیگران تاجک پیشبینی میکننند، میتواند در اجندای جلسه روز دوشنبه شورای امنیت دسته جمعی سازمان قرارداد امنیت دسته جمعی در مسکو مطرح شود. کارشناسان دوشنبه معتقد اند که رهبران کشورهای عضو سازمان قرارداد امنیت دسته جمعی اوضاع کنونی را در نزدیک سرحد تاجکستان — افغانستان ارزیابی خواهند کرد و در مورد کمک به تاجکستان در امر حفاظت سرحدات جنوبی فیصله اتخاذ خواهند کرد. اگر جلو طالبان و داعش در منطقه دریای پنج گرفته نشود، پس به گفته عبدالله رهنما کارشناس مرکز تحقیقات ستراتیژیک مربوط ریاست جمهور تاجکستان، موج تروریستی تمام منطقه را فرا خواهد گرفت:"سرحد تاجکستان — افغانستان — سرحد بین ثبات و بی ثباتی، سرحد بین طرز تفکر متمدن و افراطی می باشد. اگر همین موج بی ثباتی و موج افراطیت از این سرحد عبور نماید — متوقف ساختن ان کار بس دشوار خواهد بود. از همینرو ثبات در سرحدات جنوبی تاجکستان اکنون اهمیت بین المللی کسب میکند".
از ماه دسمبر نیروهای سرحدی تاجکستان به حالت اماده اباش بلند دراورده شده اند. نظامیان همیشه سناریوی نهایی مدنظر میگیرند. در صورت برخورد ممکن در سرحد نیروهای سرحدی بر کمک از جانب نیروهای وزارت دفاع حساب میکنند که در خط دوم دفاعی مستقر گردیده اند. نظامیان پایگاه روسیه در تاجکستان نیز اماده اند به انها کمک اتش بعمل اورند. کارشناسان امیدوارند که کار به سناریوی بد نخواهد کشید، ولی بازهم به این نظرند که باروت را باید خشک نگهداری کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала