کنفرانس بزرگ مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه

© Sputnik / Sergey Guneevولادیمیر پوتین
ولادیمیر پوتین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یازدهمین کنفرانس بزرگ مطبوعاتی ولادیمیر پوتین

ولادیمر پوتین رئیس جمهور روسیه در روز پنجشنبه، مورخ 17 دسمبر، برای یازدهمین بار در تاریخ کنفرانس بزرگ مطبوعاتی برگزار میکند.
ولادیمیر پوتین تجربه برگزاری کنفرانس های بزرگ مطبوعاتی همه ساله را 14 سال قبل در عمل پیاده کرد. اولین کنفرانس بزرگ مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه در تاریخ 18 جولای سال 2001، در استانه اجلاس «هشت گانه بزرگ»، برگزار شد. در گفتگو با رئیس جمهور در حدود 400 ژورنالیست شرکت ورزیده بودند و 22 سوال مطرح شده بودند. ژورنالیستان به مسایل اقتصادی و انکشاف سیاسی روسیه، نقطه نظر رئیس جمهور در باره جریان اصلاحات در جامعه، دورنمای همگرایی بعدی روسیه با جامعه بین المللی و همچنان موضعگیری رئیس دولت در باره مسایل کلیدی بین المللی علاقمندی داشتند. همه کنفرانس های بزرگ بعدی رئیس جمهور پوتین در استانه سال نو برگزار شده اند.
بی سابقه ترین کنفرانس بزرگ مطبوعاتی رئیس جمهور ولادیمیر پوتین از نقطه نظر طولانی بودن، هفتمین کنفرانس بود که در تاریخ 14 فبروری سال 2008 برگزار شد و 4 ساعت و 40 دقیقه دوام کرد.
رئیس جمهور دمیتری میدویدیف برای اولین بار در مقام ریاست جمهوری کنفرانس بزرگ مطبوعاتی خود را در تاریخ 18 می سال 2011 برگزار نموده بود. با تفاوت از سلف خود ولادیمیر پوتین که این کار را مروج ساخته بود، میدویدیف به ژانر مصاحبه و ملاقات ها با کلکتیف های رسانه یی ترجیح داد. او، منجمله، هر سال محفل نتیجه گیری را برگزار میکرد و به سوالات روسای سه چینل تلویزیونی — چینل اول، "روسیه" و ان تی وی در نشرات مستقیم پاسخ میداد.
کنفرانس بزرگ مطبوعاتی میدویدیف در سکولکووا در اطراف مسکو صورت گرفت و 2 ساعت و 20 دقیقه دوام کرد. میدویدیف در جریان ملاقات با مطبوعات که در ان 815 نماینده رسانه هاف بشمول 300 رسانه خارجی، شرکت نموده بودند، به 42 سوال که 33 ژورنالیست مطرح نموده بودند، پاسخ داد. 10 ژورنالیست از رسانه های فدرالی، 17 — از منطقوی و 7 — از رسانه های خارجی نمایندگی میکردند. میدویدیف با تفاوت از سلف خود ولادیمیر پوتین در مقام ریاست دولت، کنفرانس مطبوعاتی را خود پیش می برد. او در ابتدا به سوالات از سالون پاسخ میداد و بعداً چهار سوال را انتخاب میکرد که برای او از قبل از طریق انتیرنیت فرستاده بودند. بخش بزرگ سوالات — در حدود ده سوال — به انتخابات اینده در سال 2012 ریاست جمهوری و سرنوشت اینده دمیتری میدویدیف و همچنان مساله ساختار دولتی، نظام سیاسی در فدراسیون روسیه، انتخابات والیان و کار مقامات سطوح مختلف، وقف شده بودند. توجه نسبتاً بیشتر نمایندگان مطبوعات به مسایل امنیتی و قضایی، منجمله، دوسیه های پر سر و صدای خودورکوفسکی و مگنیتسکی مبذول گردیده بود. ژورنالیستان علاقمندی کمتری به مسایل اجتماعی — اقتصادی مبذول داشته بودند.
پوتین در دوره دوم ریاست جمهوری خود به تجربه برگزاری کنفرانس های قبل از سال نو برگشت. اخرین کنفرانس در تاریخ 18 دسمبر سال 2014 صورت گرفت و به کنفرانس دهمین سالگرد کار در مقام ریاست دولت مبدل گشت. در کنفرانس مطبوعاتی 1259 ژورنالیست روسیه و خارجی شرکت ورزیده بودند. طی مدت زمان 3 ساعت و 10 دقیقه پوتین به 53 سوال که 38 سوال را ژورنالیستان — از جمله 30 سوال ژورنالیستان روسیه و 8 سوال را ژورنالیستان خارجی پرسیده بودند، پاسخ داد. معاشرت با ژورنالیستان از مقدمه مختصر آغاز گردید که در ان رئیس دولت راجع به شاخص های اساسی اجتماعی — اقتصادی کشور در سال 2014 و پلان های سال های اینده نزدیک معلومات داد. بخش اعظم سوالات ژورنالیستان به وضع اقتصادی در کشور، منجمله، ثبات روبل مربوط بودند. رئیس جمهور یکبار دیگر غرب را به "زنجیر کشاندن خرس (یعنی روسیه) متهم ساخت و تحریمات علیه روسیه را پرداخت بها به خاطر پیشبرد سیاست مستقل خواند. رئیس جمهور، ضمن پاسخ به سوالات راجع به اوکراین، اعلام داشت که حقانیت در اوضاع مربوط به منازعه در اوکراین — به جانب روسیه تعلق دارد، نه جانب غرب. رئیس جمهور همچنان به سوالات راجع به زندگی شخصی پاسخ داد.
میخواهیم یاداوری نمائیم که نشر مستقیم متن یازدهمین کنفرانی بزرگ مطبوعاتی ولادیمیر پوتین را شما میتوانید در سایت dari.sputniknews.com و pashto.sputniknews.com در روز پنجشنبه 17 دسمبر، سر از ساعت 13:30 به وقت کابل تعقیب نمائید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала