کارشناس: نفت داعش در ترکیه تصفیه میشود

© Photo / Ministry of defence of the Russian Federationضربات هوایی روسیه بر تانکرهای نفتی داعش
ضربات هوایی روسیه بر تانکرهای نفتی داعش - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
قاچاق نفت داعش به

موضوع صادرات نفت داعش به ترکیه عملاً در ترکیه، باوجود انکه وزارت دفاع روسیه ثبوت های تجارت نفت بین ترکیه و داعش ارایه کرد، تنویر نمی گردد و مورد بحث قرار نمی گیرد.

نفت قاچاقی چگونه به خاک ترکیه وارد میشود؟ آیا نفت در موسسات زیرزمینی تصفیه میشود یا خیر؟ چه کسی ان را خریداری میکند؟ آیا خریداران امریکایی، انگلیسی و از شرق نزدیک وجود دارند یا خیر؟

نیجیت پامیر، نماینده کمیسیون در باره مسایل انرژی سیاست نو منطقوی که در گذشته در مقام ریاست شورای انکشاف کمپنی های نفتی ترکیه ایفای وظیفه مینمود، در مصاحبه به خبرگزاری «سپوتنیک» خاطرنشان ساخت که بخش نفت در موسسات عراق تصفیه میشود و بعداً به مساعدت یک عده میانجیگران در ترکیه فروخته میشود و در انجا از بندر جیهان به اسرائیل صادر میگردد. به گفته پامیر، منشای نفت که از طریق لوله نفتی کرکوک — یومورتالیک انتقال می یابد، بسیار مشکوک می باشد. پامیر گفت که این نفت برخلاف مواد مندرجه قانون اساسی عراق صادر میگردد و از همینرو قاچاق محسوب میشود:

«فهمیده نمی شود که توسط چه کسی و چگونه صادرات این نفت کنترول میشود. ظن جدی در این مورد وجود دارد که بارزانی رهبر کردستان عراق نفت داعش را از طریق این لوله صادر میکند».

پامیر ضمن پاسخ به سوال در این باره که نفت داعش در کجا و چگونه تصفیه میشود، گفت:«در قسمت از خاک عراق که توسط جهادیون کنترول میشود، یک عده موسسات تصفیه نفت وجود دارند، جای که نفت تصفیه میشود و به محصولات نفتی مبدل میگردند. کارخانه جات تصفیه نفت ترکیه قاعده تاً توسط کمپنی های بزرگ نفتی TÜPRAŞ ترکیه کنترول میشوند. یکی از انها در باتمان، در نزدیک سرحد با عراق قرار دارد و برای تصفیه 1.1 میلیون تن نفت ثقیل محاسبه شده است. شک و گمان های جدی در این مورد وجود دارند که نفت جهادیون شاید در همین کارخانه تصفیه شود.
مصطفی تیکیک سکرتر مسوول مسایل سازماندهی و تعلیم پرسونل اتحادیه مسلکی کارگران صنایع تصفیه نفتی ترکیه در این باره معلومات داد که نفت که در رقه سوریه و ریمیلان استخراج میشود، به یک ععده دهات در ولایات کارس، غازیانتیپ و شانلی اورف منتقل میگردد و از انجا به بنادر میرسین و اسکندرون انتقال می یابد. ان قسمت نفت خام که به بنادر منتقل نمی گردد، در کارخانجات کوچک و موسسات زیرزمینی تصفیه میشود.

به گفته تیکیلیک، مقدار تقریبی نفت که همه روزه به ترکیه صادر میشود، از 100 تا 150 هزار بیرل را تشکیل میدهد.

او میگوید: «معلوم است که به میانجیگری نمایندگان تشبثات و تاجران این نفت به کشورهای مشخص اروپایی فروخته میشود. فکر نمی کنم که دولت یا TÜPRAŞ خود به چنان سبکسری عمل نمایند، تا بصورت علنی خریداری و تصفیه نفت داعش را انجام دهند، در اصل این پروسه به میانجیگری یه عده متشبیثین صورت میگرد.

مصطفی تیکیک سکرتر مسوول مسایل سازماندهی و تعلیم پرسونل اتحادیه مسلکی کارگران صنایع تصفیه نفتی ترکیه، ضمن پاسخ به سوال راجع به اینکه آیا تصفیه 100 — 150 هزار بیرل نفت در موسسات کوچک ممکن است، گفت:« نه خیر، به این ترتیب فقط محموله های کوچک ان حجم نفت تصفیه میشود که من در باره ان صحبت نمودم. ما فکر میکنیم که بخش اعظم ان در ذخایر نفتی در اسکندرون و میرسین نگهداری میشود. طوریکه ما پیشبینی میکنیم، قسمت از این نفت با وساطت تاجران به انگلستان و ایتالیا صادر میشود. من به مثابه نماینده صنایع نفتی میخواهم بگویم که ان اشخاصی که میگویند که «بدون اگاهی انها حتی پرنده از سرحد گذشته نمی تواند»، نمی توانند نه دانند و یا ان فعالیت قاچاقی را نه بینند که در حال حاضر در منطقه سرحدی صورت میگیرد. ما معتقدیم که باندهای داعش جریان عظیم وجوه پولی را به حساب استخراج نفت خام، انتقال ان، در قدم اول از طریق سرحد ترکیه، نگهداری و تصفیه قسمی در موسسات زیرزمینی با فروش بعدی در بازارهای جهانی تامین میکنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала