شرایط آتش بس در یمن

© AFP 2023 / FABRICE COFFRINI مشوره ها پیرامون مساله یمن در ژینو
مشوره ها پیرامون مساله یمن در ژینو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اگر ئتلاف عربی تصمیم به توقف حملات خود در کشور بگیرد و مقاومت مردمی هم به این تصمیم پایبند باشد، اردوی یمن و کمیته های مردمی حملات خود را بر نیروهای متجاوز عربستان متوقف خواهند کرد

شبکه خبری العالم: محمد عبدالسلام که درصدر هیاتی از گروه حوثی برای شرکت در نشست ژینو 2 در روز سه شنبه آتی عازم ژینو شد، قبل از ترک صنعاء در جمع خبرنگاران گفت، درصورتیکه ائتلاف عربی تصمیم به توقف حملات خود در کشور بگیرد و مقاومت مردمی هم به این تصمیم پایبند باشد، اردوی یمن و کمیته های مردمی حملات خود را بر نیروهای متجاوز عربستان متوقف خواهند کرد.

عبدالسلام با بیان اینکه جنبش انصار الله به راه حل ریشه ای برای بحران فعلی یمن پایبند است، تصریح کرد که هیات مذاکره کننده از طرف این جنبش، ملاحظاتی درباره پیش نویس اخیر سازمان ملل برای گفتگوی "ژینو 2" خواهد داشت که مشتمل بر توقف تجاوز و لغو محاصره یمن است.

وی با اشاره به حملات هوایی ائتلاف عربی علیه انصار الله و ارتش یمن در چند ولایت یمن 9 ماه پیش، تاکید کرد که انصار الله همواره هماهنگ و منسجم است و حزب کنگره مردمی هم با آن همراه است و همه با اراده ملی خواهان توقف حملات تجاوزکارانه علیه یمن و توقف محاصره این کشور هستند.

پس از موافقت دولت مستعفی عبدربه منصور هادی و انصارالله با پیش نویس دستور کار و اصول اساسی مذاکرات، سازمان ملل از دو طرف خواسته است که از 15 دسامبر  در مذاکرات صلح در سوئیس مشارکت کنند.

خالد بحاح نخست وزیر مستعفی یمن هم روز جمعه گذشته تصمیم خود را برای پایان دادن به جنگ هشت ماهه در یمن اعلام کرد. انتظار می رود با شروع مذاکرات صلح با نظارت سازمان ملل در پانزدهم دسامبر در ژینو سوئیس، آتش بس هفت روزه در یمن آغاز شود.

انصارالله روز جمعه فهرست متشکل از شرکت کنندگان هیات خود را که در مذاکرات سوئیس شرکت خواهد کرد، به سازمان ملل ارائه کرد.

انصار الله کنترل صنعاء پایتخت یمن و مناطق گسترده ای از یمن را در دست دارد و از حمایت قطعات اردوی ملی این کشور برخوردار است.

 

ائتلاف متجاوز سعودی به رهبری عربستان، حملات خود به یمن را از مارچ 2015  آغاز کرده است. درگیری ها در یمن تا کنون به کشته شدن بیش از 8000 نفر منجر شده است که نصف آنان اشخاص ملکی میباشند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала