الکساندر گروشکو: موضوع بازداری روسیه، با وجود تهدید تروریزم، در اجندای ناتو قرار دارد

© Sputnik / Grigorij Sysoew /  مراجعه به بانک تصاویر الکساندر گروشکو
الکساندر گروشکو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مناسبات ناتو و روسیه

الکساندر گروشکو نماینده دایمی روسیه در ناتو اعلام داشت که موضوع بازداری روسیه بازهم در اجندای روز پیمان اتلانتیک شمالی قرار دارد و اقداماتی که انها اتخاذ می‌کند همیشه با اهداف‌ مبارزه با تروریزم مطابقت ندارند، اگرچه امروز روشن است که در واقعیت امر تهدیدات اساسی از کجا ناشی میشوند.

به گزارش خبرگزاری «ریا نووستی»، نماینده روسیه ضمن صحبت در باره دعوت مونتی نیگرو به عضویت در ناتو تأکید کرد که هدف این عمل صرفاً جیوپولیتیکی است و برای امنیت اروپایی هیچ نفع به بار نخواهد آورد. گروشکو گفت: «روشن است که هیچکس مونتی نیگرو را تهدید نمی‌کند. مونتی نیگرو به مثابه دولت دارای منابع محدود نظامی و نظامی- اقتصادی از ارزش خاصی برخوردار نمی باشد».

گروشکو افزود: «از همینرو این چنین تلاش پیشکش نمودن اجباری اجندای روز دوران رویارویی است و قبل از همه برای ان در نظر گرفته شده، تا، منجمله به روسیه، نشان دهد که سیاست درهای باز زنده است و تقاضا برای ان وجود دارد که ناتو از اصول پیروی میکند و غیره». گروشکو افزود که این کار جستجوی پاسخ های کلکتیفی به تهدیدهای واقعی برای امنیت پیچیده تر خواهد ساخت.

در عین حال، به گفته موصوف، مونتی نیگرو، باشمول در ناتو، باید درک کند که مناسبات با روسیه را به مخاطره می اندازد.

 

دیپلومات روس تاکید کرد: «ما باید درک کنیم که مونتی نیگرو وارد سازمانی می‌شود که امروز به مثابه سیاست رسمی خود بازداری روسیه را اعلام کرده است. به این ترتیب، مونتی نیگرو تا اندازه زیادی از پوتنسیال روابط حسنه با کشور ما امتناع می ورزد».

تروریزم بین‌المللی

گروشکو معتقد است که برعلاوه این، اعمال ناتو جهت بازداری روسیه در سمت جنوبی تشکیل ائتلاف وسیع علیه تروریزم را پیچیده تر می سازد. در عین حال، ناتو وسایل در دست ندارد که واقعاً بتوانند در مبارزه با افراطیون کمک کنند.

دیپلومات گفت: «در ناتو از این امر خوب آگاه اند که تعداد وسایل مربوطه این پیمان محدود است. و این یکی از پرابلم ها می باشد زیرا تا به حال پیمان برای حل وظایف کلاسیک عیار شده — برای جنگ امادگی میگیرد. اما مبارزه با تروریزم بکاربرد وسایل دیگر نیز مطالبه میکند که این سازمان آنها را در اختیار ندارد».

ترکیه

نماینده روسیه در ناتو ضمن صحبت در باره اقدامات جهت تحکیم گروپ ناتو مستقر در ترکیه متذکر شد که مسکو اطمینان ندارد که این اقدامات با اهداف‌ مبارزه با تروریزم مطابقت دارند.
گروشکو گفت: « ترکیه از نظر تعداد پرسونل دارای اردوی دوم در ناتو و صاحب عنصر بسیار نیرومند نظامی است. و ما اطمینان نداریم که اقداماتی که اکنون اعلام شده، با هدف خنثی سازی چالش های احتمالی از طرف سازمان های تروریستی مطابقت کامل دارد.

گروشکو تأکید کرد که هیچ دولت حق ندارد دست به اعمال بزند که ترکیه در مورد سوخو- 24 روسیه به آن‌ متوسل شد. نماینده دائمی روسیه در ناتو اعلام کرد: «هیچ یک از دول حق ندرد به اعمالی متوسل شود که در مورد طیاره ما صورت گرفت و حق نداشت امر تخریب آن را در حال بدهد که طیاره در حریم هوایی سوریه قرار داشت. و منجمله، برای ترکیه کاملاً روشن بود که طیاره مذکور خطری برای منافع آن کشور به بار اورده نمی توانست».

جنگ‌های مختلظ

گروشکو هنگام تبصره بر ماده 5 قرارداد واشنگتن در باره دفاع دسته‌جمعی از خود در صورت حملات مختلط علیه این پیمان یادآوری کرد که همانا پیمان اتلانتیک شمالی اولین اتحادیه ای بود که به عملیات مختلط پرداخت.

گروشکو ضمن توضیح ان اظهار داشت: «صحت این گفته را بمباران های یوگسلاوی در سال 1999 به ثبوت می رسانند که با فشار تبلیغاتی گسترده و بدنام کردن آن کشور و فشار اقتصادی و تهدید به اعمال تحریمات اقتصادی و سیاسی همراه بود.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала