نشست سران افغانستان و پاکستان در حاشیه ای کنفرانس پاریس

© REUTERS / Faisal Mahmoodرهبران افغانستان و پاکستان
رهبران افغانستان و پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ادعای رئیس جمهورافغانستان متاسفانه بی ثبوت است

دراین هفته رئیس جمهور افغانستان اشرف غنی با وجود همه هشدار های که سفارت امریکا در مورد تهدیدات حمله تروریستی در کابل خبر داد٬ سفر خویش را به پاریس و کشور های اروپایی انجام داد. خوشبختانه که امنیت در کابل در عدم حضور رئیس جمهور مختل نشد. و این هشدارها بی اساس بود. بیست و یکمین کنفرانس بین المللی که در رابطه به تغییراقلیم به ابتکار سازمان ملل متحد در شهر پاریس ٬پایتخت فرانسه٫٬ برگزار گردید٬ در واقع به مباحثه در رابطه به مبارزه با تروریزم مبدل گردید.

​اگر رییس جمهور سابق افغانستان حامد کرزی گفته بود که افغانستان قبرستان ابر قدرت هاست, رئیس جمهور فعلی در پاریس با اراده قاطع وعده می داد که کشور اش را به گورستان تروریزم مبدل خواهد کرد, اما متاسفانه تا به حال این کشور در چهار دهه اخیر ارامگاه هزاران نظامی وغیر نظامی اتباع کشورش گردیده. 

ادعا دیگری رئیس جمهور هم متاسفانه بی ثبوت است که می گوید: "رهبران کشور های اسلامی از ارزش های اسلامی چون صبر و شکیبایی سخن می زنند، نه مانند آنانی که متاسفانه مشخص نساخت٬ دست به نابودی میلیون ها تن می زنند٬ در این مورد هم بسیار مشکل است که با وی موافق شد.
با وجود همه نا باوری ها و تشنجات ایکه بین افغانستان و پاکستان وجود دارد اما ٬ اینکه رئیس جمهور غنی زیر تاثیر حلقات که وی را از عدم ملاقات با نواز شریف ترغیب می نمودند, نرفت و به خواهش هیئتی از بزرگان و سیاستمداران ایالت های بلوچستان و پشتونخواه که به خواست نواز شریف در هفته گذشته به کابل آمده بودند٬ لبیت گفت.
سران دو کشور در حاشیه کنفرانس پاریس با هم نشستند که این نمایانگر همان صبر و شکیبایی است که وی اظهار نمود. اشرف غنی دلایل بسیار واضع و مشخص را در رابطه از این ملاقات بیان نمود ٬ اینکه واقعا دو کشور ٬با همه تضاد های که دارند٬ منافع بسا عظیم و مشترکی هم دارند٬ و آنها را درست تشخیص نمودو برای حل اختلافات یگانه راه همان کفتگو ها را دانست تا در جریان ملاقات ها پرابلم ها مشخص گردیده و راه حل آنها جستجو گردد.
غنی می گوید که از جمله سه محوری که روابط بین دو کشور به انها متکی است دو محور آن مربوط به مراکز تروریزم است که در مناطق قبایلی پاکستان می باشد ٬ که تعدادی از ایشان بر اثر عملیات پاکستان به افغانستان آمده و تعدادی هم هنوز در آنجاحضور دارند. و دوم اینکه وی اظهار نمود: "طالبان یک پدیده مشترک بین افغانستان و پاکستان است که به مناطق قبایلی ارتباط میگیرد٬ به این معنی که این مشکل مشترک هر دو کشور است". محور سوم را اشزف غنی ٬ «وضعیت خصمانه ای اعلان ناشده» تلقی و این وضعیت را میراث ۱۴ ساله می داند ٬ به عباره دیگر گویا٬ همان میراث است که از ۱۴ سال حاکمیت حامد کرزی به جا مانده.
دوستان ٬در هفته ای گذشته نشست بسیار مهم در افغانستان صورت گرفت ٬ اگر چه این نشست در سطح مقامات عالی رتبه ای کشور ها نبود ٬ بلکه به ابتکار وزیر صاحب وزارت اطلاعات وفرهنگ کشور آقای عبدالباری جهانی و در سطح سفیران هند و پاکستان صورت گرفت٬ می توان گفت که ابتکار بسا سازنده و قابل قدر است ٬ ارتباطات در سطوح مختلف بین کشور ها را پراهمیت می دانیم.
باید دیپلوماسی مردمی ٬به ابتکار شخصیت های فرهنگی و احزاب خورد و بزرگ سیاسی کشور ها ٬نه تنها افغانستان ٬هندوستان و پاکستان ٬ بلکه دیگر کشور های منطقه را امر مهم تلقی نموده و بهتر است به یک عنعنه تبدیل گردد ٬ این نشست ها میتواند فضای اعتماد و همگرایی را وسیعتر سازد. مردمان کشور ها تاریخ مشترک دارند ٬ این بسیار خوب است که مورخین برگه های تاریخ کشور هایشان را که از همکاری و دفاع از آزادی مردمان شان حکایت می کنند ٬یادداشت نموده و از طریق نشست ها و سمینار های مشترک این اوراق تاریخی را رسانه ای سازند ٬ تا هم مردمان و هم رهبران کشور ها آگاهی یا بند.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала