بسته کردن تنگه های بحیره سیاه ، تخلف از ماده های اساسی حقوق بحری میباشد

© Fotolia / Chubakoبحیره باسفور
بحیره باسفور - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بیم ان وجود دارد که ممکن است ترکیه به طرف تشدید اوضاع پیش رفته و برای جلوگیری از دسترسی روسیه به بحیره سیاه ، تنگه را ببندد .

روابط میان روسیه — ترکیه پس از حادثه غم انگیز سو- 24 به شدت خراب شده است. بیم ان وجود دارد که ممکن است ترکیه به طرف تشدید اوضاع پیش رفته و برای جلوگیری از دسترسی روسیه به بحیره سیاه ، تنگه را ببندد.
با این حال کارشناس قانون بحری اعتقاد دارد که توسعه چنین سناریو بسیار بعید است. محقق ارشد انیستوت دولت و قانون اکادمی علوم روسیه واسیلی گلوسلیاک طی مصاحبه با رادیو اسپوتنیک گفت: در تئوری ، این کار امکان پذیر است.در عمل ترکیه میتواند تنگه بحیره سیاه ،تنگه باسفور ، داردانیل و بحیره مرمره را ببندد زیرا انها تنگه های متذکره را جز از قلمرو ترکیه میدانند. این به مثابه کلید بحیره سیاه بشمار میرود ، که وضعیت قانونی ان توسط کنوانسیون مونترو سال 1936 تنظیم شده است.
هدف این کنوانسیون از یک طرف در ان نهفته است ، که ترکیه نظر به لزوم دید خود نمی تواند تنگه دریای سیاه را ببندد. کنوانسیون بصورت واضع چنین امکانات را پیشبینی میکند که ، تنها در صورتی که اگر ترکیه یکی از طرف های جنگ باشد و به شکل واقعی در حالت جنگ با دولتی باشد که کشتی ان بخواهند از طریق تنگه دریای سیاه عبور کند میتوند این کار را انجام دهد.
و از سوی دیگر باید توجه داشت ؛ حتی با این فرض که کنوانسیون مونترو قدرت خود را از دست داده باشد ، اما به اساس قوانین بین المللی و عرف بین المللی تنگه متذکره ، تنگنه بین المللی بشمار میرود. کشور های که در امتداد سواحل تنگه هستند ، نمی توانند به صلاح دید خود تنگه را ببندند ، زیرا به حمل و نقل کالای بین المللی اسیب میرساند. هیچ دولتی قادر به انجام چنین یک کار نیست ، زیرا میتواند به واکنش متقابل مواجه شود.
واسیلی گوسلیاک تحلیلگر حقوق در ساحات بحری میگوید:
بدین وسیله طوری که معلوم میشود ، کمتر امکان دارد که ترکیه بطور یک جانبه دست به چنین یک عمل بزند ، زیرا این نه تنها نقض کنوانسیون مونترو بوده بلکه تخلف از اصول اساسی قوانین بین المللی بحری هم بشمار میرود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала