عمل تروریستی در مالی – ضربه دیگری بر فرانسه

© AP Photo / Harouna Traoreحمله بر هوتل رادیسون در باماکو
حمله بر هوتل رادیسون در باماکو - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حمله اسلامگرایان بر هوتل در باماکو

گروگان گیری در هوتل «رادیسون» در باماکو پایتخت مالی — ادامه منطقی اعمال تروریستی در پاریس شمرده میشود. این فقط ضربه بر فرانسه و فقط بر انکشور می باشد.

مالی — سمبول عملکرد قاطع و موثر اردوی فرانسه شمرده میشد که در ماه جنوری سال 2013 توانست تهاجم اسلامگرایان افراطی را در باماکو گرفت و بعداً فقط در ظرف یک ماه به بهای تلفات اصغری (فقط 5 نفر کشته) از انها تمام منطقه شمالی انکشور را بازپس گرفت.

این عملیات که بنام «سیروال» (گربه وحشی) مسمی شده بود، بصورت نمونه یی — نمایشی انجام شد. ولی رزمندگان جهاد، با متحمل شدن شکست، ناپدید نشدند — انها مخفی شدند و منتظر فرصت بودند، تا انتقام بگیرند و خود را دوباره به تمام جهان نشان دهند. و حالا، ظاهراً چنین لحظه فرا رسیده است.

مالی — مستعمره سابق فرانسه و ناحیه بلاتردید مسوولیت انست. در این کشور بصورت دایمی 7200 فرانسوی، منجمله 6200 نفر در پایتخت، زندگی میکنند. بعد از حوادث سال 2013 هدف پاریس کمک به حکومت مالی در امر ایجاد اردوی دارای قابلیت محاربوی و نیروهای امنیتی موثر (حد اقل به مقیاس افریقا) بود. نیروهای نظامی محلی در جنوری سال 2013 که در برابر تهاجم اسلامگرایان از شمال از خود هیچگونه مقاومت نشان ندادند، منظره بسیار اسفناک را ترسیم نمودند.

نظر به حوادث اخیر، فرانسه برای مدت زمان طولانی بار مسوولیت به خاطر مستعمره های سابق خود بر دوش خواهد کشید. ساختارهای محلی نظامی حتی از تامین امنیت هوتل عمده کشور، جای که هیات های خارجی به سر می برند و به احتمال زیاد ناحیه خطر بلند شمرده میشود، عاجز ماندند. این هوتل، با وجود این، بصورت حیرت انگیز به بسیار سهولت اشغال گردید.

حادثه باماکو — سیگنال نوبتی به اتباع دول غربی (همچنان روسیه) است که در سراسر جهان به سیر و سیاحت می پردازند. جهادیون به ما تلقین میکنند که شما در هیچ گوشه جهان نمی توانید خود را مصوون احساس کنید. هیچکس نمی تواند پیشبینی کند که ما بار دیگر در کجا و چه وقت ضربه وارد خواهیم ساخت. در کجا و چه وقت شما را به گروگان خواهیم گرفت. و فقط انهایی را رها خواهیم کرد، کسی که سوره های قران را قرائت کرده میتوانند.

امروز فاجعه در مالی رخ داد، ولی ایا این تضمین وجود دارد که فردا این کار در تونس، مراکش و سینیگال رخ ندهد؟ و چرا فقط افریقا؟ ایا اتباع مالیزیا، اندونیزیا و مالدیو در صفوف گروه تروریستی «دولت اسلامی» در سوریه نمی جنگیدند؟ انها، وقتیکه به خانه بر میگردند، چه کار خواهند کرد؟

با تاسف، فاجعه در باماکو — نه تنها به فرانسه، نه تنها به حکومت های میانه رو افریقایی، بلکه برای تمام جهان زنگ خطر می باشد. ما وارد عهد جنگ نو جهانی — با تروریزم اسلامی، شده ایم. به انهایی که این را تا به حال نه فهمیده، هر روز دلایل نو ارایه می کند.

زندگی در همینجا خاتمه نمی یابد و فقط به زندگی در شرایط جنگ تغییر میکند. من هراس دارم که همه ما تدریجاً به عادت کردن به این امر مجبور خواهیم شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала