تاریخ بهره برداری از ارکتیکا در روسیه

© Sputnik / M. Nachinkinبرتری روسیه در ارکتیکا
برتری روسیه در ارکتیکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تاریخ تسخیر ارکتیکا

نقطه عطف در تاریخ تسخیر شمال را کارشناسان سال های بیست قرن گذشته می دانند. در همان وقت سطح انکشاف مدنیت امکان دادن پاسخ به سوالات قبلاً مطرح شده فراهم ساخت. هوانوردی در زمینه نقش مهم ایفا نمود: به کمک طیارت دستیابی بر موفقیت ها در امر اکتشاف و مخابرات و همچنان حل مسایل تامیناتی ممکن گردید.

اولین ستیشن های نظارت جوی، اقامت زمستانی و پایگا های تامیناتی در منطقه بحر منجمد شمال اعمار گردیدند. پیشروی در شمال در سال 1937 اغاز گردید. در ماه می اقدام پیاده شدن بی سابقه هیات شوروی در منطقه قطب شمالی اتخاذ گردید — بروی یخ سامان الات و تجهیزات اولین ستیشن شناور علمی «قطب شمال — 1» بوجود امدند. هیات از چهار نفر: ایوان پاپانین امر ستیشن، هواشناس و جیوفزیک دان افگنی فیودوروف، هایدرولوجست و اقیانوس شناس پیتر شیرشوف و رادیست ایرنست کرینکیل، متشکل بود. عصر تسخیر و مطالعه ارکتیکای مرکزی، به گفته اندری چایکا امر بخش هایدرومیتیورولوژی و امور قطبی وزارت طبیعت روسیه، به این ترتیب اغاز گردید.

انها در انجا 9 ماه سپری نمودند و ثابت ساختند که انسان میتواند در صورت سازماندهی درست پروسه نظارت ارکتیکای مرکزی را مطالعه نماید. قبل از انها، اصلاً، هیچکس در انجا وجود نداشت. و این اولین هیات تحرک به میان اورد و ثابت ساخت که انسان میتواند در شرایط غیرعادی اندازه گیری ها انجام دهد. وطیفه اولین هیات در روی ستیشن شناور توسط وظیفه — هیات دیگر قطبی بلند هوایی «شمال» تعویض شد که امکان کسب معلومات در تمام ناحیه ارکتیکا را در بحر منجمد شمالی در مدت زمان بسیار کوتاه فراهم ساخت.

با مرور زمان متخصصین به این نتیجه رسیدند که نظارت های موقتی بر حوادث جاری در ارکتیکا نتیجه نمی دهد و از همینرو سر از سال 1952 هیات ها کار در قطب شمال بصورت منظم انجام میدادند.

فعالیت علمی در ارکتیکا یک نقطه دیگر تقاطع منافع کشورهای مختلف شمرده میشود. دانشمندان خارجی معمولاً در ستیشن های شناور «قطب شمال» روسیه و در مراکز علمی ارکتیکا در روسیه کار میکنند. در عین حال، میکانیزم های همکاری جهانی بین المللی در منطقه و در معتبرترین اتحادیه در باره مسایل ارکتیکا — شورای ارکتیکا، طراحی میشوند. نورالدین انعاموف مدیر دیپارتمنت همکاری بین المللی وزارت طبیعت روسیه میگوید:

کار در چوکات شورای ارکتیکا باید غیرسیاسی شود، چون ما در انجا راجع به وظایف مشترک در باره حفظ تنوع بیولوژیکی و بهبود زندگی مردمان ساکن در ارکتیکا صحبت میکنیم.

اندری چایکا یاداوری میکند، گردهمایی نو به اساس طرح های روسیه در باره ارکتیکا و پروگرام های خود کار میکند. چوکات مشارکت خصوصی — دولتی در چارچوب تحقق اهداف که در برابر ستیشن شناور «قطب شمال — 2015» قرار دارند، به نمونه و مثال مبدل گشته میتواند:

در سال روان برای اولین بار در تاریخ ستیشن شناور «قطب شمال» شکل مشارکت خصوصی — دولتی ازمایش نمودیم. بدان معنی که دولت وظیفه را مطرح می ساخت و سازمان های غیرتجارتی، مانند فوند قطبی، امور لوژیستیکی و امور حمایتی دیگر را سازماندهی کردند. در جریان پلان گذاری این ستیشن همه معلومات قابل دسترسی شرایط جوی و وضع یخبندان ها مدنظر گرفته میشد که امکان انجام کار در ستیشن بدون بروز حالات غیرمنتظره را فراهم ساخت. برعلاوه از وسایل بسیار عصری استفاده شد که  امکان کسب معلومات ده برابر بیشتر راجع به محیط طبیعی را میسر ساخت. بصورت کل تمام پروگرام اجرا شد و قطب شناسان به خانه برگشتند و حال مواد جمع اوری شده هنگام ماموریت را تحلیل میکنند و سعی خواهند کرد تغییرات در محیط طبیعی را به مقایسه سال های گذشته معلوم نمایند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала