در فوکوشیما-1 چه رخ داده بود ؟

© Sputnik / Vadim Zhernovایستگاه برق اتمی پتربورگ
ایستگاه برق اتمی پتربورگ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کارشناسان روسی میگویند: سانحه که درستیشن اتمی فوکوشیما در جاپان رخداد در استیشن های برق اتمی معاصر دیگر رخ نخواهد داد.


دانشمندان روسیه طرحی را تدوین کرده اند که بر اساس ان، سانحه که در فوکوشیما —1 رخ داده بود ، در استیشن ها مدرن برق اتمی رخ نخواهد داد. این مطلب را اشترک کننده گان ، در نمایشگاه" اتم ایکو" که در مسکو بر گذار شده بود بیان داشته اند.
از سالهای موجودیت انرژی اتمی در جهان تا حال سه بار حوادث نا گوار رخ داده است. بار اول ، حادثه در استیشن برق اتمی "تری مایل آیلند" امریکا، در سال 1979. بار دوم در "چیرنوبل" اتحاد شوروی در سال 1986. و بار سوم در استیشن برق اتومی "فوکوشیما-1" جاپان در سال 2011 رخ داده بود. بعد از سانحه در فوکوشیما-1 ، جرمنی از ساختن نیروگاه برق هسته ای منصرف شد. در جاپان طی دو سال کار در استیشن های برق اتمی متوقف شده بود. سانحه در فوکوشیما-1 ، اژانس بین المللی اتمی را مجبور ساخت تادر قسمت مقررات امنیتی در استیشن های برق اتمی بازنگری نماید.
در پیشگیری از حوادث احتمالی در مرحله طراحی ، طی مصاحبه با اسپوتنیک ، نیکولای پروخروف ، ریس بخش تحقیقات موسسه طراحی مهندسی تکنالوژی کیمیاوی ، پروژه اتمی سانکت پیتربورگ گفت: بعد از حادثه در فوکوشیما-1 در تمام جهان تدابیر اضافی امنیتی اتخاذ گردید. در استیشن های جدید انرژی هسته ای ، سیستم های نصب گردیده که میتواند حوادث ناگوار را پیشبینی نماید. دستگاه نو که بعد از حادثه فوکوشیما-1 ساخته شده بنام تله (دام) یاد میشود که وظیفه ان جمع اوری کاریوم (Corium) میباشد ، که مخلوتی از مواد سوخت هسته ای و مواد مذاب مجاور ان میباسد.
در فوکوشیما-1 چه رخ داده بود ؟
در انجاه مواد سوخت هسته ای در نتیجه عدم سیستم سرد کننده ، ذوب گردید. برای جلوگیری از چنین وقایع ، چیزی بنام تله ساخته شده که در قسمت پایین ریاکتور نصب میگردد ، که ان به نوبه خود کاریوم را جمع اوری کرده ، و از انتشار ان جلوگیری میکند. استیشن های که درین اواخر ساخته شده اند ، در انها هیچ نوع حادثه رخ نخواهد داد. فوکوشیما یک استیشن کهنه بود و در وقت ساختن ان بسیاری از مسایل در نظر گرفته نشده بود. بلاک اول برق اتمی استیشن فوکوشیما به اساس طرح امریکا در سال 1971 ساخته شده بود. استیشن های که حالا ساخته میشوند از سطح بالای سیستم های امنیتی برخوردار اند. تله (دام) از طرف دانشمندان شوروی بعد ار حادثه در استیشن برق اتمی چیرنوبل ساخته شده بود ، اما یک زمان کار با لای ان متوقف شده بود ، و بعداً کار در اواخر سال های 1990 از سر گرفته شد. در انزمان چیز مشابه در فرانسه هم ساخته شده بود. اولین تله ساخت روسیه ، برای استیشن برق اتمی تیان وان ، چین و استیشن برق اتمی کودان کولان، هند در نظر گرفته شده بود. بلاک اول و دوم استیشن برق اتمی چین به بهره برداری سپرده شده است. بعد از سانحه در استیشن برق اتمی فوکوشیما ، بکارگیری تله یکی از اجزای های مهم در ساختن استیشن های برق اتمی در جهان بعد از سانحه که در فوکوشیما رخ داد
بشمار میرود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала