تمویل مالی گروه «دولت اسلامی» از کجا تامین میشود؟

© AP Photo / Militant website via APداعش
داعش - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مساله تمویل مالی گروه «دولت اسلامی»

گروه تروریستی «دولت اسلامی» (داعش) در حال حاضر نه تنها برای سوریه، عراق و شرق نزدیک، بلکه برای تمام جهان بیشترین خطر به بار می اورد. رهبران داعش بعد از ایجاد پایگاهی قدرتمند در سوریه و عراق ، تصمیم گرفتنند خلافت بزرگ اسلامی بسازند. برای این کار آنها تهدید میکنند، لبنان، اردن وافریقای شمالی تابع خود سازند. جهادیون داعش ، مصر، اسرائیل ، افغانستان و پاکستان ، ایران و قفقاز را تهدید می کنند و تلاش می ورزند در این کشورها ولایات — امارات خود را تشکیل دهند. سرکرده گان این گروه امکانات بزرگ مالی دارند. منابع مالی این وجوه چیست؟ شرق شناس و تحلیل گر سیاسی ولادیمیر ساژین در این باره می گوید:

خطر گروه تروریستی که خود را خلافت اسلامی می نامند ، نه تنها در ایدیولوژی تنفر از انسانیت و شیوه های تروریستی، بلکه در این است که رهبر آن موفق شده است شبه دولت با تمام ویژگی هایش شامل فعالیت های اقتصادی و مالی ایجاد نماید.

ساژین در ادامه می گوید: بر اساس اطلاعات کارشناسان ، از اواسط سال 2015  دارایی هایی خلافت اسلامی از 2 تریلیون دالر تجاوز می کند و دوران مالی سال جاری به 2.9 میلیارد دالر میرسد. در آغاز امسال قوماندانان داعش بودجه 2 میلیارد دالری را با مازاد قابل انتظار آن (یعنی افزایش درآمد بر هزینه ها) به میزان 250 میلیون تایید کردند.

این دولت کاذب این همه سرمایه را از کجا کرده است؟ قابل یاداوری است که گروه های اسلام گرای تروریستی که داعش را تشکیل داده، وجوه قابل توجهی صرف کرده اند. اما رهبران داعش سرمایه های اساسی و اولیه  را با تصرف بانکها ، تاسیسات نفت وگاز، موسسات استخراج و تولیدات فاسفات، تولید سمینت، سلفر و فاسفوریک اسید بدست آورده اند. با تفاوت از اینکه در جریان بسیاری از عملیات های داعش مردم و ثروت های زیادی از بین می رفتند ، همه آن چیزهایی که به ذخایر منابع طبیعی ، وسایل استخراج و حمل و نقل مربوط می شود، نابود نشده اند. وضعیت کاری زیر ساخت های اقتصادی و همچنین کارکنان و پرسونل آن حفظ شده اند.

ساژین می گوید: منبع مهم دیگر درآمد داعش فروش غلات است. بر اساس مدارک سازمان ملل متحد ، شهرهای نینوا و صلاح الدین عراق تحت کنترل داعش قرار دارند که حاصلخیزترین شهرهای کشور محسوب می شوند. در آنها 30 درصد گندم تولید میشود که تقریبا 1 میلیون تن را تشکیل میدهد و همچنین 40 درصد جو هم در همینجا تولید میشود. در این ولایات گدام دولتی گندم با حجم کلی 1.1 میلیون تن قرار دارد. در سوریه شبه نظامیان داعش همچنین گدام دولتی غلات را به تصرف خود در آورده اند.

فروش قاچاق محصولات موسسات تحت اشغال و از جمله نفت و گاز و غله حتی با بهای کم (دو برابر کمتر از بازار)  هزینه های داعش را به میزان ده میلیارد دالر در سال تامین می کند.

ضمن صحبت در باره ویژگی ایجاد تشکیلات دولتی در سرزمین های اشغالی باید از اخذ مالیات نیز نام برد. اندازه مالیات برای اشخاص و  وشخصیت های حقوقی هنگفت است. مالیات بر محصولات تجارتی، تمامی شرکت های مخابراتی، امنیت موسسات بانکی ، برداشت پول از حساب های بانکی، برای امنیت اجتماعی و سایر اهداف اجتماعی وضع شدهو از همه حقوق جمع می شود، غارت و فروش اثار باستانی (20 درصد در حلب و 50 درصد در رقه) از مدرک های دیگر عایداتی شمرده میشود. در این فهرست محصول بر وسایط ترانسپورتی، محصول گمرکی بر هر موتر که از دفاتر کنترول مرزی عراق با اردن و سوریه می گذرند و مالیات بر جوامع غیر مسلمان نیز شامل می باشند.

بصورت کل با در نظرداشت اخاذی و مالیات، داعش در ساحات تحت کنترول خود در عراق و سوریه تقریبا 360 میلیون دالر در سال جمع می کند.

فعالیت های جنایی مشترک با سازمان های جنایت کار بین المللی نیز عواید زیادی را برای داعش به بار می آورد. تنها از مدرک غارت آثار مختلف فرهنگی و تاریخی که قدامت  برخی از انها به 8 هزار سال میرسد، و در شهر کلامون سوریه قرار دارند، بر اساس اسناد مختلف برای هر معامله با نمایندگان بازار سیاه اشیای هنری از 20 تا 50 هزار دالر بدست می آورند. آدم ربایی هم در جمله منابع درآمد انها شامل می باشد. در بین افراد ربوده شده، تاجران، سیاست مداران  منطقه ای و روحانیون  و همچنین افراد خارجی قرار دارند. در این اواخر انها به اطفال مسیحی و همچنین نمایندگان جامعه مسیحیان خاور میانه توجه مبذول داشته اند. بر اساس ارزیابی های مختلف تقریبا 10 میلیون دالر در ماه به خاطر ازادسازی اسرا به خزانه داعش تحویل میگردد.

سازمان های مختلف خیریه اسلامی که در سراسر جهان پراگنده اند و به داعش علاقمندی دارند، نیز در جمله تامین کنندگان مالی این سازمان تروریستی شامل می باشند. ضمنا برخی از میلیاردرهای عربی که از مفکوره «خلافت  اسلامی» پشتیبانی می کنند، نیز به این گروه کمک مالی می رسانند.

ساختارهای خیریه و ثروتمندان از سیستم باستانی و بسیار بسته انتقال پول یعنی حواله استفاده می کنند.

ساژین نتیجه گیری می کند: بدین ترتیب، یکی از اصلی ترین جهات مبارزه با چنین تهدید جهانی یعنی «خلافت  اسلامی» برای تمدن جهانی، نابودی سیستم های کمک مالی به آنها ، از بین بردن تجارت قاچاق این سازمان و بستن تمامی کانال های رسیدن پول به آنهاست. این امر تنها از طریق مشورت و همکاری ادارات استخباراتی و سازمان های حراست قانون همه کشورها، نه تنها  منطقوی، بلکه در سراسر جهان ممکن است.

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала