بارنیت روبین: امریکا وظایف عملیات در افغانستان را مستقیماً در جریان پیشبرد ان تعیین میکرد

© Photo / A1C Trina R. Flannaganبمب افکن آمریکایی
بمب افکن آمریکایی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عملیات امریکا در افغانستان

در تاریخ 7 اکتوبر سال 2015 از اغاز عملیات ضدتروریستی «ازادی شکست ناپذیر» امریکا در افغانستان علیه «القاعده» و جنبش طالبان 14 سال تکمیل گردید. این عملیات در جریان 13 سال ادامه داشت و در تاریخ 28 دسمبر سال 2014 خاتمه یافت. موازی با ان عملیات نیروهای بین المللی مساعدت به امنیت در افغانستان تحت رهبری ناتو جریان داشت.

در تاریخ 15 اکتوبر رئیس جمهور بارک اوباما راجع به متوقف ساختن خروج نیروهای امریکایی از افغانستان اعلام داشت. مطابق پلان نو در طول سال بعد تعداد نیروهای امریکایی در افغانستان به سطح قبلی — 9800 نفر باقی خواهد ماند و فقط در ماه جنوری سال 2017 این تعداد تا 5500 نفر کاهش خواهد یافت.

بارنیت روبین افغان شناس مشهور، کارمند ارشد علمی پوهنتون نیویارک، مشاور اسبق نماینده ویژه رئیس جمهور امریکا در باره افغانستان و پاکستان در مصاحبه با پارتل «افغانستان.رو» راجع به اهداف و وظایف عمده امریکا در افغانستان معلومات داد.

روبین گفت: «در سال 2001 اداره جورج بوش اهداف امریکا در افغانستان را به مثابه نابودی موجودیت «القاعده» و سرنگونی رژیم طالبان جهت مجازات به خاطر حمایت از سازمان تروریستی تعیین نمود». او افزود که برای ماموریت یادشده برقراری کنترول بر خاک افغانستان و طرح ستراتیژی خاص سیاسی برای افغانستان لازم بود که در ان لحظه امریکا ان را نداشت.

بارنیت روبین افزود که اوضاع از امریکا کسب حمایت اجتماعی از عملکردهایش در اروپا و همچنان در جامعه امریکا مطالبه میکرد. بر علاوه اهداف ضدتروریستی، آغاز پروسه دموکراتیک سازی، تحکیم حقوق بشر، بشمول حقوق زنان و تشدید مبارزه با تهدید مواد مخدر ضروری بود. همه نقاط متذکره در نتیجه بر ستراتیژی عملیات جنگی و امنیت تائثیر گذاشت.

روبین سیاست خارجی اداره جورج بوش در عرصه مبارزه با تروریزم مورد انتقاد قرار داد و اعلام داشت که در ان زمان حکومت امریکا توجه خود را بر اوضاع در شرق نزدیک متمرکز ساخت و جنگ را در عراق راه اندازی کرد و مساله کلیدی مناسبات افغانستان — پاکستان را کنار گذاشت.

روبین اظهار داشت که در اواخر دوره دوم ریاست جمهوری جورج بوش شورای امنیت ملی امریکا به این نتیجه رسید که اهداف و وظایف در افغانستان، مانند منابع لازم برای انها، تعیین نشده که به همین ارتباط اداره بارک اوباما سعی نمود بر ستراتیژی قبلی تجدیدنظر نماید.

به گفته مشاور اسبق، اوباما تلاش نمود اهداف و وظایف عملیات در افغانستان را محدود سازد و برای انها کمیت لازم منابع را تخصیص دهد.

بانیت روبین نتائیج تغییر مشی سیاسی را در جهت افغانستان که در دوران زمامداری رئیس جمهور فعلی امریکا صورت گرفت، چنین مشخص ساخت: «نتیجه ضد و نقیض ثابت گردید: امریکا پایگاه منابع را افزایش داد و اهداف و وظایف را کاهش داد».

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала