برکناری اسد بحران سوریه را حل نمیکند

© Photo / press office of president of Syriaبشار اسد
بشار اسد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امریکائی ها متخصصین بسیارعالی در اداره درگیری ها میباشند، اما متخصص حل پرابلم نیستند

عمر موسی اسبق وزیرخارجه مصر و منشی عمومی اتحادیه دول عربی در اواخر ماه اکتوبر در کار شورای امور بین المللی — مرکز تحقیقات علمی روسیه شرکت ورزید که رئیس آن ایگر ایوانوف وزیر خارجه سابق روسیه میباشد.

موسی حین مصاحبه با کانال RT اظهار داشت که موضوع اساسی تحت بحث، چگونگی وضع سوریه و همچنان رویداد های اخیر سایر کشور های شرق نزدیک بود.

چیزیکه مربوط به سیاست آینده سوریه میشود، عمر موسی در این ارتباط میپرسد: آیا برکناری بشار اسد رئیس جمهور برحال سوریه در شرایط فعلی ضرور است؟

"بعد  از اسد چه میشود؟ آیا با برکناری اسد، وضع سوریه آرام میشود؟ چطور ما میتوانیم جاگزین آنرا پیدا کنیم و با او به تفاهم برسیم؟

موسی پاسخ داده میگوید: «آوردن شخص دیگر به قدرت در سوریه- کار ساده نیست. او مجبور خواهد تدابیر جدی را اتخاذ نماید، تا از قدرت خود حمایت کند. به این شکل تحلیل عمومی در باره حل بحران سوریه باید به اساس اعلامیه ژینو صورت بگیرد که در آن مساله رشد و مدرن ساختن سوریه مطرح گردیده است.  باید این روند با اعلامیه شورای امنیت مل متحد تقویه گردد. این گام  در حقیقت قدم به سوی حل بحران است».

به نظر موسی، بنا بر دلایل فوق الذکر و سایر عوامل, اکنون بسیار مهم است که شرکت کنندگان نشست وین در امور سوریه ، بخصوص واشنگتن و مسکو به توافق برسند و توافق خود را رسماٌ تحکیم نمایند- بطور مثال به ملل متحد مراجعه کنند».

موسی در ارتباط گروپ تروریستسی داعش گفت: وقتیکه داعش ایجاد شد، در حدود دو صد نفر در صفوف داعش میجنگید. اکنون تعداد آنها به چند هزار رسیده است.

موسی میافزاید: "چطور داعش توانست از آسیای غربی به شمال افریقا نفوذ کند؟ آنها با سلاح خود و ممکن حتی با جیپ های خود آمده باشند. شما لباس های ایشان را مشاهده کرده اید. چطور است؟ شما میگوید که بدون موافقه امریکا, ناتو و اروپا، حتی مگس هم در ساحه بحیره مدیترانه پرواز کرده نمی تواند».

در ختم مصاحبه، موسی گفت که "امریکائی ها متخصصین بسیارعالی در اداره درگیری ها میباشند، اما متخصص حل پرابلم نیستند». او بطور نمونه از پرابلم اسارئیل و فلسطین یادآور شد که در جریان ده ها سال تا کنون هنوز هم حل نشده است". 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала