رسانه های چینایی: غرب کوتاه اندیش انتظار نداشت که روسیه چنین قوی ثابت گردد

© REUTERS / Eduard Korniyenkoطیاره تهاجمی - سو - 25
طیاره تهاجمی - سو - 25 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کشورهای غربی روسیه را درست نه شناخته بودند

نیروهای هوایی روسیه همه روزه بر مواضع تروریستان در سوریه ده ها ضربات وارد می سازد. چنین سرعت غرب را به این تامل وادار ساخت که ایا این همان روسیه است که انها می شناسند. این مطلب را سیاست دان چینایی گاو فیی در مقاله منتشره در نشریه Global Times نوشته است.

بدون هرگونه تردید، عملیات روسیه در سوریه کشورهای غربی را که خود را در مبارزه با تروریزم رهبران می دانستند، مجبور ساخت که عقب نشینی نمایند. کارشناس میگوید، میتوان گفت که مسکو «غرب را تحت رهبری امریکا غافلگیر ساخت». مقامات غربی که  فشار «نیروی سخت» روسیه را تحمل کرده نتوانستند، به «نیروی نرم» — یگانه کاه نجات دهنده که به عقیده انها، میتواند این مشکل را حل کند، رو اوردند.

به این ترتیب، از ابتدای عملیات روسیه در سوریه رسانه های غربی از پخش شایعات راجع به تلفات در بین مردم ملکی و سقوط مرمی های رهبری شونده دست بر نمی دارند، ولی برای انها پیشبرد مشی «تحلیل عمیق» راجع به سقوط بهای نفت، تحریمات و مسکو در حال ضعیف شدن هر چه بیشتر دشوارتر میگردد. روشن است که غرب روسیه را با ارزوی مبارزه کردن را درست ارزیابی نکرده بود، به خاطریکه، به گفته مولف مقاله، برای این کار اماده نبود.

به عقیده فیی، در قدم اول باید به این نقطه اشاره کرد که نیرومندی نظامی روسیه بی ارزش نشده است. در دوران جنگ سرد اتحاد شوروی در جهان بزرگترین ذخایر سلاح هستوی دارا بود و از نقطه نظر حجم تسلیحات از امریکا کمی نداشت. روسیه — وارث مستقیم اتحاد شوروی است. و باوجود اینکه توانمندی کلی ان کاهش یافته، تجربه، امادگی و تجهیز اردوی روسیه با موقف ابرقدرت کاملاً مطابقت دارد.

سیاست دان معتقد است که برعلاوه این، روسان طرز تفکر خاص دارند: به هراندازه که انها با مشکلات بیشتر مواجه باشند، به همان اندازه انها نیرومندتر میشوند. امروز روسیه با مشکلات جدی اقتصادی مواجه شده، ولی، طوریکه تاریخ نشان میدهد، فقط انها به نیروی محرکه عمده برای انکشاف این دولت مبدل می گشتند. در قرن 19 حمله ناپیلون در نتیجه روسیه را به ژاندارم تمام اروپا مبدل ساخت و جنگ با المان نازی در قرن بیستم اتحاد شوروی را، همانند امریکا، به ابرقدرت مبدل ساخت. رقبای روسیه اکثراً بهای سنگین به خاطری پرداخته اند که ان را کم بها داده بودند.

بالاخره، در نظرداشتن این نقطه مهم است که روسیه « استاد تخته جهانی شطرنج» می باشد. در ادارک غرب که در دوران جنگ سرد منجمد مانده، مسکو — بازنده است. بطور مثال، سیاست دان مشهور زبیگنیف بژیزینسکی می گفت که روسیه توانایی مبدل شده به «رقیب غرب» ندارد. به عقیده فیی، در امریکا در مدت زمان کوتاه نسبت به روسیه کوتاه اندیشی بوجود امد. ولی، این کشور — به خاطر دولت بزرگ است که قوت عظمت ان توسط مقیاس خاک ان تعیین میشود.

تحلیگر در اخیر می نویسد، فقط با عملیات در سوریه — حمایت از متحدین، ضربات بر دشمن، تضعیف رقبا — مسکو حد اقل ثابت ساخت که توان پیروزی را دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала