تاجکستان با فحشا مبارزه میکند

© Sputnik / Ilya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر تاجکستان با فحشا مبارزه میکند
تاجکستان با فحشا مبارزه میکند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مشکل فساد اخلاقی در تاجکستان

در تاجکستان با فحشا جنگ اعلان نموده اند. در کشور اقدامات جزایی تشدید میشوند. حالا بعد از بازداشت اولی فاحشه ها مبلغ بزرگ جریمه میشوند و در صورت بازداشت دومی میتوانند به جزای حبس محکوم شوند. اما در جامعه کارشناسان معتقد اند که اقدامات جزایی اثرات متوقعه به بار نخواهند اورد. تفصیل موضوع را علیم فصح الدینوف خبرنگار ما در دوشنبه تقدیم میدارد.

گمان نمی رود که جریمه و حتی بازداشت برای 15 شبانه روز افزایش فحشا را متوقف سازند. تقریباً همه جامعه شناسان در دوشنبه به این امر باور دارند. تحلیلگران میگویند که این مبارزه با معلول یا نتیجه است، به هیچ وجه نه با علت و عامل مشکل. انها میگویند که دختران جوان را به فحشا فقر مجبور می سازد.

به نظر کارشناس عبدالملک قادروف در این باره توجه فرمائید:« اقدامات جزایی باید متوجه فاحشه ها نه، بلکه متوجه انهایی باشند، کسانی که از انها حمایت میکنند، بشمول ماموران ارگان های امنیتی. انچه که به خود فاحشه ها مربوط میگردد، پس اقدامات جزایی علیه انها کار نمی دهند و نخواهد داد. به خاطریکه اکثریت فاحشه ها به این کار از زندگی خوب رو نمی اورند. علت اساسی فحشا — فقر است. بسیاری دختران به این کار فقط به این علت حاضر میشوند».

جامعه شناسان عقیده دارند که حکومت باید به تجربه یک عده کشورها توجه نماید، جای که قبلاً چنین تصامیم اتخاذ شده اند. در انجا در پهلوی اقدامات جزایی، صندوق های ایجاد یشدند که پول انها جهت حمایت مادی و اجتماعی از زنان استفاده میشدند که از این کسب قدیمی دست برداشته بودند. عبدالملک قادروف معتقد است که گمان نمی رود که کار در تاجکستان تا اینجا برسد.

او میگوید: « دولت باید وظایف خود را اجرا کند. دولت باید امکانات خوب تعلیمی برای دختران، کار با معاش خوب و مجموعه خدمات اجتماعی فراهم سازد. تا زمانیکه این امکانات بنیادی در زندگی دختران وجود نداشته باشند، انها از فحشا روگردان نخواهند شد».

متخصصین صندوق جهانی مبارزه با ایدز، توبرکلوز و ملاریا در ماه می سال روان معلومات را منتشر ساخت که مطابق ان در تاجکستان حد اقل 14 هزار فاحشه وجود دارند. طبق معلومات وزارت داخله جمهوری تعداد فاحشه ها در این کشور به سه هزار میرسد. در جمله انها دختران خورد سال نیز وجود دارند. فاحشه ها عمده تاً در شهرهای بزرگ بازداشت میشوند. در دهات فحشا عملاً وجود ندارد. به خاطریکه در انجا برای این تقاضا وجود ندارد و زندگی مطابق عنعنات پیش میرود. در دهات سیستم غیررسمی نظارت اجتماعی وجود دارد. مردم یک دیگر را به چهره می شناسند و هر گونه تلاش بداخلاقی بلافاصله افشا میشود. و چنین زن یا مرد تجرید میشود. کمیته امور زنان و خانواده مربوط حکومت جمهوری تاجکستان نیز به کار مبارزه با فحشا پیوسته است. مغفرت خیدیرووا رئیس کمیته میگوید که بر کار تنویری اتکا میشود.

او میگوید: « ما مساعی را به این امر بسیج نموده ایم، تا به دختران عواقب فحشا را توضیح کنیم. کار با خانواده ها صورت میگیرد. هدف ما کاهش این پدیده است».

میخواهیم یاداوری نمائیم که در تاجکستان دیدگاه دیگر در این مورد وجود دارد. نظرات در باره قانونی ساختن این کسب قدیمی در بدل پول شنیده میشوند. بطور مثال، دوکتوران میگویند که قانونی ساختن فحشا امکان کنترول نمودن امراض تناسلی را فراهم ساخته میتواند. عده از طرفدران این مفکوره در این کار وسیله افزایش عواید بودجه دولتی را به حساب مالیات را مشاهده میکنند. ولی مخالفان قانونی ساختن فحشا در هر صورت بیشتر اند. انها میگویند که فحشا با عنعنات اخلاقی ملت تاجک و احکام دین اسلام ضدیت دارد. اما هر دو گروپ عقیده دارند که با جریمه و جزا نمی توان این فساد را ریشه کن ساخت. باید وضع تعلیمات دختران بهبود بخشیده شود و مشکل بیکاری حل گردد.    

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала