کارشناس: «ترکیه، روسیه، اذربایجان و ایران میتوانند مرکز نو قدرت جهانی را تشکیل کنند»

© Fotolia / Peyman Kaiediنقشه شرق نزدیک
نقشه شرق نزدیک - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کارشناس: «ترکیه، روسیه، اذربایجان و ایران میتوانند مرکز نو قدرت جهانی را تشکیل کنند»

گورکان کومباراوغلو رئیس انجمن بین المللی اقتصاد انرژی (IEAA) در مصاحبه با خبرگذاری «سپوتنیک» اظهار عقیده نمود که مطابق ان همکاری ترکیه، روسیه، اذربایجان و ایران در اینده نزدیک میتواند به ایجاد مرکز جدید قدرت در منطقه یوریشیا مساعدت نماید. کومباراوغلو افزایش نارضایتی نسبت به عربستان سعودی — بزرگترین تولیدکننده نفت در بین کشورهای عضو اوپیک به ارتباط سقوط بهای نفت تا سرحد 40 دالر یک بیرل یاداوری کرد.

کومباراوغلو خاطرنشان ساخت: " با درنظرداشت سطح موجود تشنج، کشورهای عضو اوپیک که از این وضع ناراضی اند، مساعی را به منظور برگزاری جلسه اضطراری سازمان، بدون انتظار کشیدن به ماه دسمبر، به خرج میدهند".

کارشناس گفت: " در راس کشورهای که برگزاری جلسه اضطراری را ضروری میدانند، ایران قرار دارد. عربستان سعودی، به نوبه خود، جهت اجازه نه دادن به این کار تلاش می ورزد. این دو کشور در رویارویی با یک دیگر نه تنها در سیاست خارجی در باره سوریه و یمن قرار دارند، انها در چوکات سازمان اوپیک نیز از نظرات متضاد پیروی میکنند. اگر چنین منازعه در اینده نیز اوپیک را که نفوذ ان بر نرخ جهانی نفت همین اکنون تحت سوال قرار دارد، تکان دهد، این کار سازمان را با تهدید از دست دادن نهایی اثرگذاری و موثریت فعالیت ان روبرو خواهد ساخت. کشورهای تولید کننده نفت فقط یک هدف را تعقیب میکنند، ولی با یک دیگر در نزاع قرار دارند و تضاد اساسی در همین امر نهفته می باشد. در این منطقه تا کنون خون بیش از حد ریخته شده است. در حال حاضر نیاز حیاتی به ساختارهای نو وجود دارد که بتوانند رویارویی را متوقف سازند و به حفظ صلح و توسعه همکاری مساعدت نمایند. اگر کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده نفت بر پایه منافع مشترک شان باهم متحد گردند، پس انها میتوانند اتحادیه به مراتب مستحکمتر ایجاد کنند".

گورکان کومباراوغلو به نقش کلیدی اشاره کرد که ترکیه و ایران میتوانند در امر تامین ثبات در منطقه بازی کنند.

گورکان کومباراوغلو رئیس انجمن بین المللی اقتصاد انرژی (IEAA)  در اخیر گفت: " ایران بزرگترین ذخایر نفت و گاز دارد و وضع اقتصادی ترکیه به ان امکان صادرات مطمئین نفت ایران به کشورهای که به ان نیاز دارند، تامین کرده میتواند. از این نقطه نظر، ترکیه و ایران میتوانند نخستین گام های را در امر تشکل اتحادیه مشارکتی بردارند. اگر روسیه، اذربایجان و کشورهای اروپای شرقی به ان بپویندند، پس در ان صورت تمام امکانات برای ایجاد مرکز نو قدرت بوجود خواهند امد که میتواند ثبات و شگوفانی در منطقه را تامین کند. ترکیه، روسیه، اذربایجان و ایران، با توسعه همکاری خود در اینده و رساندن ان تا سطح جدید، میتوانند به مثال همکاری های متقابل مبدل گردند و مدل جدید انکشاف را تحقق بخشند و اوپیک را که روز به روز نفوذ خود را از دست میدهد، کنار زنند".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала