ایا حمله بر شفاخانه بدون مرز در کندز جنایت جنگی بشمار می رود؟

© REUTERS / Medecins Sans Frontieres/Handout via Reuters ایا حمله بر شفاخانه بدون مرز در کندز جنایت جنگی بشمار می رود؟
ایا حمله بر شفاخانه بدون مرز در کندز جنایت جنگی بشمار می رود؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در افغانستان حمله بر شفاخانه سازمان بشری «داکتران بدون مرز» در شهر قندوز را جنایت جنگی میدانند

نمایندگان پنتاگون اخیراً اعتراف نموده بودند که نیروهای هوایی امریکا بر شفاخانه سازمان بشری «داکتران بدون مرز» در شهر قندوز افغانستان ضربات وارد نموده اند. ولی حالا در وزارت دفاع امریکا اعلام میدارند که حمله هوایی به اساس خواهش نظامیان افغان صورت گرفته است. در این باره روزنامه واشنگتن پست خبر می دهد.
رهبری نظامی امریکا در ابتدا نفی نمی کردند که حمله هوایی که باعث قتل 400 نفر گردیده، به اساس درخواست نظامیان امریکایی صورت گرفته است. ولی حالا نظر رسمی پنتاگون تغییر کرده است.
جنرال جان کمبل طی سخنرانی در کنفرانس مطبوعاتی در وزارت دفاع امریکا اعلام داشت: " نظامیان افغانستان حمایت هوای را درخواست کرده بودند، چون تحت اتشباری قرار داشتند". به گفته او، نظامیان محلی که متخصصین امریکایی انها را تعلیم داده، خبر دادند که بر انها دشمن اتشباری میکند و از امریکا کمک هوایی درخواست کردند.
طوریکه روزنامه واشنگتن پست می نویسد، سخنان کیمبل از آن اعلامیه تفاوت دارند که قبلاً نمایندگان رسمی در واشنگتن ایراد نموده بودند. به این ترتیب ایشتون کارتیر وزیر دفاع امریکا در تاریخ 4 اکتوبر اظهار داشت که در ان شب بر نظامیان امریکایی حمله صورت گرفته بود که بعداً حمایت هوایی درخواست شد.
در هر صورت، در افغانستان بمبارد شفاخانه سازمان بشری «دوکتوران بدون سرحد» در شهر قندوز را جنایت جنگی میدانند. در این باره کبیر رنجبر رئیس سازمان اجتماعی «اتحادیه حقوق دانان دموکرات افغانستان» در مصاحبه با بخش دری خبرگزاری «سپوتنیک» گفت:

به عقیده رنجبر، امید به تحقیق عینی حادثه بسیار دشوار است. او در ادامه گفت:

یکی از داکتران شفاخانه که نخواست نام اش فاش گردد، در مصاحبه با بخش نشرات دری خبرگزاری «سپوتنیک» جزئیات تازه را مورد حمله هوایی بر شفاخانه را فاش نمود. وی گفت:

حمله نیروی هوایی امریکا بر شفاخانه «داکتران بدون مرز» در شهر قندوز افغانستان در تاریخ 4 اکتوبر وارد شده بود. در نتیجه این حمله 400 نفر، بشمول کارمندان سازمان بشری کشته و زخمی شدند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала