مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و طالبان از سر گرفته می شود

© AP Photo / Rahmat Gulافراد مسلح طالبان
افراد مسلح طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
از سرگیری مذاکرات صلح با جنبش طالبان

یک عضو شورای عالی صلح افغانستان از اظهارات نیکولاس هایسم نماینده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان استقبال کرده که می گوید: بدون در نظر داشت اختلافات در رهبری گروه طالبان، مذاکرات صلح در هفته های آینده از سرگرفته می شود. در این باره رادیوی ازادی خبر داده است.

نیکولاس هایسم این مطلب را در اجلاس روز پنجشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد که در باره وضعیت افغانستان برگزار شده بود، بیان کرد.

حبیب الله فوزی عضو و رییس کمیته روابط بین المللی شورای عالی صلح افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت: اظهارات نماینده خاص بانکی مون برای افغانستان که گفته مذاکرات ممکن آغاز شود، امیدوار کننده است.

حبیب الله فوزی گفت که این مذاکرات در هفته های آینده آغاز خواهند شد:«اظهارات نمایندۀ سازمان ملل متحد، واقعاً امیدوار کننده است. بخاطر اینکه بدون همکاری ملل متحد، صلح در افغانستان به مشکلات روبرو خواهد شد. ما هم بر اساس تجربۀ که در دور اول با طالبان داشتیم، طالبان نیز علاقه داشتند که دور بعدی و دوم را زودتر آغاز کنند. ما هم امیدوار هستیم که در هفته های آینده این مذاکرات دوباره شروع شود."

نمایندۀ سازمان ملل متحد، شورای عالی صلح افغانستان و نماینده گان طالبان هیچ یک در مورد موعد دقیق برگزاری دور دوم مذاکرات چیزی نگفتند.

همزمان با این، اسلام آباد در مورد آغاز مذاکرات بین حکومت و طالبان افغان ابراز امیدواری کرده است.

قاضی خلیل الله سخنگوی وزارت خارجه پاکستان روز پنجشنبه در یک نشست خبری در اسلام آباد گفت: «این موضوع داخلی طالبان افغان است تا به اختلافات شان پایان دهند و روی رهبر خود به توافق برسند. البته ما امیدوار هستیم که طالبان افغان از تشدد دست بکشند و در گفتگو های صلح شامل شوند."

مقامات پاکستانی می گویند: آنها در مذاکرات صلح افغانستان تنها تسهیلات فراهم می کنند.

دور دوم مذاکرات صلح با طالبان که قرار بود در منطقۀ مری پاکستان در ماه جولای برگزار شود، اما پس از اعلان مرگ ملا محمد عمر رهبر طالبان و ایجاد اختلافات میان رهبری آنها، به تأخیر افتاد. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала