در امریکا یک جاسوس چینایی کمتر شد

© Photo / National Security Agencyاداره امنیت ملی امریکا
اداره امنیت ملی امریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بدگمانی امریکا نسبت به اتباع چینایی الاصل

در امریکا اتهامات جاسوسی به نفع چین علیه شی سیاوسین فزیک دان مشهور چینایی الاصل رفع گردیده اند. در این باره روزنامه نیویارک تایمز خبر داده است. پروفیسور پوهنتون تیمپیل و تبعه امریکا رسم های دستگاه محرم که در ساختن نیمه هادی ها استفاده میشود، به چین نه داده است. در واقعیت امر، پروفیسور به وطن تاریخی خود مواد دیگر غیرمحرم ارسال داشته بود.

روزنامه اعتراف میکند که اتهامات علیه دانشمند فقط بنابر تعلق نژادی او وارد شده بودند. و این پرسش را مطرح می کند: ایا حقوق امریکایان چینایی الاصل پامال نمی شوند؟

این پرسش به نوبه خود، سوال دیگر را بوجود می اورد. ایا در امریکا همیشه اصل بی گناهی قبل از ثبوت نسبت به اتباع چینایی الاصل رعایت میشود؟ به هیچ وجه نه. در ماه می در ایالت اوهایو یک دانشمند امریکایی چینایی الاصل از جزای حبس 25 سال و جریمه نقدی یک میلیون دالر رهایی یافت و محکمه اعتراف کرد که هایدرولوجست چین سیافین معلومات راجع به بندها و استفاده از اب جمع اوری نمی کرد و انها را به چین ارسال نمی کرد. ولی اعتبار دانشمند متهم سخت خدشه دار شده است.

در امریکا فضای بدگمانی به جاسوسی حکمفرما است. به این ترتیب توریستان فضایی از چین از اول جواسیس بالقوه اعلام شده اند. به انها فروختن تکت به سفینه فضایی دو کمپنی ویرجینیا گالکتیک ممنوع شده است. انجن و تخنالوژی های دیگر سفینه فضایی دو میتوانند در برنامه های نظامی پنتاگون استفاده شوند. و این بدان معنی است که مطابق قوانین امریکا، دسترسی بر چنین تاسیسات برای اتباع چین، همچنان برای اتباع ایران و کوریای شمالی ممنوع می باشد. به عقیده سیاست دان ولادیمیر ایوسییف، این وضع تبعیضی، حداقل در اینده نزدیک، مورد تجدید نظر قرار نخواهد گرفت:

چین به رقیب عمده امریکا در برنامه های ضد اقمار مصنوعی نظامی مبدل میگردد. معلومات اضافی راجع به برنامه های اقمار مصنوعی امریکا کار چین را در مورد متوقف ساختن اقمار امریکایی در صورت ضرورت سهل تر خواهد ساخت. از همینرو چنین مطالبات در قوانین امریکا که نه تنها نسبت به چین وجود دارند، ظاهراً تشدید خواهند گردید.

تاپه زدن های سراسری جاسوسی علیه چینایان در امریکا در حقیقت از فعالیت انها در مورد جمع اوری اطلاعات محرم ناشی میگردد. یکی از جنجال های پر سرو صدا به ارتباط رابطه عاشقانه دختر جوان چینایی با بینجامین بیشوپ نظامی متقاعد بروز نموده بود. او را در هانولولو به گمان افشای پلان های نظامی امریکا و معلومات راجع به پوتنسیال هستوی ان کشور بازداشت نمودند. ولی استخبارات امریکا ثبوت های مستقیم در مورد اینکه دختر چینایی برای حکومت چین کار میکرد، در دست نداشت. دو مورد دیگر با انجینیر الکترونیک چینایی الاصل بنام ستیف لیو و شخصی بنام مین سوانچژان مربوط بود. شخص اولی به جزای حبس به جرم دزدی تخنالوژی های طیارات بی یلوت و شخص دوم — به خاطر تلاش انتقال چند تن الیاف کاربنی که در صنایع هوانوردی امریکا استفاده میشود، محکوم گردید.

این دوسیه ها بیانگر دور تازه کمپاین متهم ساختن چین به شکار رازهای دیگران است. کار تا جای رسید که به جاسوسی به نفع چین تیودور مورگان مشاور رئیس استخبارات ملی امریکا را متهم ساختند. اتهام فقط بر این امر متکی بود که او بصورت قانونی خدمات در بدل پول به کمپنی تیلی کمونیکیشنی بزرگ هاوایی که قبلاً در لست سیاه استخبارات امریکا قرار گرفته بود، انجام میداد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала