پنج دیدگاه در عرصه رشد اقتصادی افغانستان

© Sputnik / Zuhal Sarhadاشرف غنی
اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اشرف غنی پنج دیدگاه را درصحبت های خود در عرصه رشد اقتصادی کشور به نماینده گان جامعه جهانی اراهه نمود

بسیار جای مسرت بود که افغانها در این نشست ها آمادگی شانرا به"خوداتکائی" نشان دادند. رهبران حکومت افغانستان طبق معمول به درخواست کمک‌ از کشورهای بیرونی زیاد تاکید نکردند، بل به استفاده از منابع داخلی به جلب سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی توجه لازم مبزول داشتند.
اشرف غنی پنج دیدگاه را درصحبت های خود در عرصه رشد اقتصادی کشور به نماینده گان جامعه جهانی اراهه نمود که به صورت خلاصه و زبان ساده جمع بندی مینمایم:
۱- ایجاد زمینه های مساعد برای رشد کشور با استفاده از داشته ها و منابع خودی کشور٬
۲- استفاده از تجارب کشور های منطقه و فرا منطقه در زمینه ای رشد تولید داخلی.
۳- ایجاد و تقویت نهاد ها و شرایط مناسب برای تنظیم بازار٬ باز هم با استفاده از منابع داخلی کشور.
۴-ـمشارکت سکتور خصوصی و دولتی٬ مخصوصا در خریداری تولیدات عامه از جانب دولت مانند سرمایه بشری و زیربنائی.
۵- بازنگری اقدامات کنونی دولت در راستای تحکیم اقتصاد برای موثریت پلانهای انکشافی باایجاد یک ماشین نیرومند دولتی.
باید گفت که این نمونه تعاملات اقتصادی ٬ بسیار شبیه به پلان های اقتصادی پنج ساله ای محمد داوود خان در دوره صدراعظمی اش بود که از سالهای ۱۹۵۶ مرعی الاجرا قرار داد، نتایج بسا مطلوب داشت و زیر بناهای اقتصادی ایجاد شده آنوقت٬ تا به حال زیربنایی اقتصادی کشور مارا تشکیل می دهد.
رییس جمهور در سخنرانی خود از دو ستون عمد ه در استراتیژی اقتصادی حکومت اش نام گرفت که باز هم نمایندگی از تقویه ظرفیت های خود کشور می کند. ستون اول آن افزایش تولیدات داخلی از طریق تمرکز بالای سرمایه گذاری ها در زراعت و معادن و ستون دوم آن را ایجاد بازارهای جدید و دسترسی به بازار های موجود در عرضه تشکیل می دهد.
البته خلاقیت رهبری در درک اولویت های کاری اش می باشد. بدون شک چنین اولویت ها را وی کاملا چه در عرصه خارجی که وی در آغاز گرفتن مسولیت رهبری کشور بسیار جامع در پنج حلقه با هم گره نمود٬ بسیار درست دسته بندی کرد و در این کنفرانس ها اولویت های اقتصادی را هم بسیار درست تشخیص نمود.
از حق نگزریم رییس جمهور در مورد تناقضات موجود که تا حال به جامعه حاکم است هم با نظر فوق العاده انتقادی برخورد نمود و بسیار صاف و پوست کنده حرف زد که حتی بعضی از منتقدین نظام هم چنین نمی گویند.
صحبت مکمل دوکتور سمیع الله پویا و استاد مسعود را در لینک پایین بشنوید:

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала