حامد کرزی: از پلان پوتین راجع به مبارزه با داعش حمایت میکنم

© Sputnik / Aleksandr Natruskin /  مراجعه به بانک تصاویر حامد کرزی
حامد کرزی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ادامه مصاحبه اختصاصی حامد کرزی با «سپوتنیک»

حامد کرزی رئیس جمهور اسبق افغانستان از پلان ولادیمیر پوتین در باره مبارزه با داعش حمایت میکند. او در این باره در مصاحبه با «سپوتنیک» اعلام داشت.

حالا توجه شما را به ادامه صحبت حامد کرزی جلب میداریم.

پرسش: جبهه سومی (حتی برخی نیروهای سیاسی محلی) وجود دارند که برای افغانستان بسیار خوب نیستند. راجع به اوضاع در افغانستان معلومات غیرموثق پخش میگردند که در محلات تثبیت نمی شوند.

کرزی: «با تاسف، این عمده تاً نتیجه رسانه های غربی است که من در جریان 13 سال اخیر مشاهده میکنیم. اینکه چرا انها این کار را میکنند — برای همه ما سوال باقی مانده است. امیدوارم که این عمدی نباشد. به خاطریکه، اگر این کار عمدی صورت میگیرد، پس این به معنی سیاست است که برای همه ما غم انگیز خواهد بود. به این ترتیب امیدوار خواهیم بود که این کار بنا بر نادانی صورت میگیرد، نه از نیات بد".

پرسش: میخواهم راجع به ظهور گروه «دولت اسلامی» (داعش) در افغانستان بپرسم. این «داعش خارجی است» یا «داعش افغانی»؟ ایا داعش کدام تهدیدی را برای افغانستان به بار می اورد؟ شما فعالیت داعش را در کشورهای عربی و دقیقاً، در سوریه و عراق چگونه ارزیابی میکنید؟

کرزی: « داعش سازمان یا جنبش است که اشکارا جهت بی ثباتی در شرق نزدیک کار میکند. ما می بینیم که انها چگونه بناهای یادگاری میراث فرهنگی را در سوریه تخریب می کنند، ما مشاهده میکنیم که انها چگونه میراث ها را در عراق از بین بردند. انها اشکارا در انجا فعالیت میکنند، تا میراث های فرهنگی را نابود سازند و این دو کشور اسلامی، جای که انها می جنگند، به دور سنگ، به ویرانی کامل، یاس و ناامیدی مبدل سازند. گسترش انها در عراق و سوریه میتواند هم عوامل خارجی و هم عوامل داخلی داشته باشند. اگر رشد انها توسط حلقه داخلی تعیین میشود، پس بصورت معین همچنان حمایت خارجی نیز وجود دارد. انها نمی توانند این همه را بدون حمایت خارجی تحقق بخشند و این ناممکن است. هیچکس نمی تواند تا این حد فعال، متحرک و تامین شده از نقطه نظر نظامی باشد. بدون پشتیبانی خارجی. از همینرو اشکارا در انجا کمک خارجی و علاقمندی خارجی به حمایت از این نیروها وجود دارد. در افغانستان برای انها هیچگونه حلقه داخلی وجود ندارد، انها مطلقاً برای افغانستان بیگانه خصمانه می باشند. از همینرو، اگر وضع بوجود می اید، وقتیکه انها برتری کمی، برتری در تسلیحات، در فعالیت های نظامی کسب میکنند، این برای ما بدان معنی است که انها را نیروهای خارجی پشتیبانی میکند و همین نیروها پیشرفت انها را تامین میکند".

پرسش: ایا شما از پیشنهاد رئیس جمهور ولادیمیر پوتین راجع به تشکیل ایتلاف علیه گروه تروریستی «دولت اسلامی» که در شرق نزدیک بوجود امده و حالا تا اروپا رسیده، حمایت میکنید یا خیر؟

کرزی: بلی، من از این پیشنهاد حمایت میکنم. اگر غرب و امریکا صادقانه متوجه مبارزه با تروریزم می باشند، انها میتوانستند با روسیه و چین متحد شوند و به سخنان رئیس جمهور پوتین گوش میکردند».

پرسش: شما راجع به روسیه با احساسات زیاد صحبت نمودید و رئیس جمهور ولادیمیر پوتین را دوست خود نامیدید. شما اینده مناسبات دوجانیه در عرصه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی چگونه می بینید — چه چیز در اینجا به نفع هر دو کشور تمام میشود؟

کرزی: « برای توسعه مناسبات دوجانبه همه مقدمات و امکانات وجود دارند. کشورهای ما باید از این امکانات به خاطر اسایش هر دو ملت و همچنان به خاطر امنیت و ثبات در منطقه استفاده کنند. روسیه — کشور انکشاف یافته است و توانایی انجام این کار را دارا می باشد، و افغانستان همکار، همرا و دوست وفادار شما خواهد بود. ما میخواهیم، تا روسیه در منطقه تحکیم یابد، مواضع و حضور خود را در اینجا تقویت نماید — طوریکه در گذشته وجود داشت».

شما مصاحبه اختصاصی حامد کرزی رئیس جمهور اسبق افغانستان را با «سپوتنیک» شنیدید.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала