تشدید رقابت در بازار گاز . ایران شکست نمی خورد

© Fotolia / Pakhnyushchyyتشدید رقابت در بازار گاز . ایران شکست نمی خورد
تشدید رقابت در بازار گاز . ایران شکست نمی خورد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در روزهای اخیر ، پیشبینی های دانشمندان و متخصصین در کشورهای مختلف در ارتباط با کشف میدان گازی " زهر" در نزدیکی ساحل مصر واقع در بحیره مدیترانه و تاثیر آن بر بازار " سوخت گازی" فروکش نمی کند.

منوچهر تکین ، کارشناس مستقل ایرانی در زمینه ی منابع انرژی از لندن از جمله کسانی است که معتقد است بازار گازی خاور میانه با خطر تغییر و جهش جدی روبروست. وی در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک گفت:


پس از بازگشایی میدان گازی در مصر ، چشم اندازهای استخراج گاز در اسرائیل همسایه به طور قابل توجهی متزلزل شد. در سال 2014 سرمایه گذاران میدان گازی اسرائیلی Leviathan توافق اولیه در خصوص ارسال گاز به ترمینال گاز طبیعی مایع گروه بی جی در مصر بدست آورد. اکنون همان طور که نماینده وزارت نفت و منابع معدنی مصر حمدی عبدلعزیر اعلام کرد ، مصر واردات سوخت آبی رنگ را حداقل سه تا پنج سال متوقف می سازد. اما اسرائیل تنها کشوری نیست که بازار گازش آن متحمل تغییرات خواهد شد و ممکن آسیب هایی هم ببیند. در بین رقبای بزرگ خاور میانه در زمینه منابع گازی ایران قرار دارد که بخش نفت و گازش پس از تغییرات تاریخی در عرصه ی سیاسی یعنی لغو تحریم های اعمال شده علیه تهران پیشرفت قابل توجه حاصل مینماید.
کارشناس ایرانی معتقد است که میدان گازی " زهر" در آینده رقابت در بازار گاز منطقه ای را بیشتر می کند، اما ایران موفق خواهد شد که مواضع خود را حفظ نماید. منوچهر تکین توضیح می دهد:

شما تبصره منوچهر تکین کارشناس و اقتصاددان مستقل از لندن در باره مسایل انرژی در رابطه با کشف معدن بزرگ گاز در سواحل مصر و رقابت ممکن در کشورهای شرق نزدیک، منجمله با ایران که دارای دومین ذخایز گاز در جهان می باشد، شنیدید.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала