دعوت چین از هند

© REUTERS / Bobby Yipاردوی چین
اردوی چین - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
هند نمی داند دعوت چین را قبول کند یا نکند

در ماه آینده  چین قصد دارد  70- مین سالگرد  پیروزی بر  جاپان تجاوز گر را جشن بگیرد. چین قصد دارد به مناسبت پیروزی بر جاپان تجاوزگر جشنی برگزار کند  که  رسم و گذشت نظامی جشن بخشی  از آن است.  بسیاری  از رهبران کشورها دعوتنامه  شرکت در این مراسم را دریافت کرده اند.  هند  نمی داند دعوت چین را قبول کند یا نکند.

به عقیده کارشناسان  مناسبات  هند و چین  بهتر شده است.  کشورها در بخش اقتصادی  و  حل و فصل  درگیری های  مناطق سرحدی  همکاری می کنند و در این عرصه پیشرفت مشاهده می شود.  اگر هند  دعوت را رد کند بعید است  این  کار تأثیر مثبتی بر  مناسبات با چین بگذارد.

اما تردید هند بی دلیل نیست.  فرمولبندی  « 70-مین سالگرد  پیروزی بر  جاپان تجاوزگر» که گویای  اهمیت چین است، خود به خود  باعث نگرانی جدی هند می شود.

مونیکا چندسوریا  رئیس  مرکز هندی  تحقیقات  جنگ های  زمینی  در این خصوص گفت: هند باید  به  عقیده  تمام کشورهای منطقه  توجه کند.  هند نمی خواهد طوری عمل کند  که باعث ناراحتی  جاپان- یکی از  مهمترین  متحدین اش شود.  هند باید  خیلی دقیق  قبول دعوت چین برای شرکت در جشن سالگرد را  بررسی کند، به ویژه  در زمانی که  برنامه اقتصادی  دولتی «  Act East»   اعلام شده است.در این میان هند بهر شکل ممکن سعی می کند مناسبات خود با چین را بهبود بخشد. اما مناسبات هند و جاپان نیز پس از  تلاش های صدراعظم هند « مودی» اهمیت زیادی دارد.  به نظر من هند بر سر دوراهی قرار دارد.

دکتور راجِشواری راجاگوپالان  عضو Observer Research Foundation در این خصوص گفت: چین با برگزاری چنین جشن سعی می ورزد بهرشکل ممکن  شرکت جاپان در جنگ جهانی دوم را بطور منفی نشان بدهد. چین سعی می کند نشان بدهد که همه اینها  عواقب  سیاست نظامی گرایانه جاپان است.  اما حقیقت آن است که از آن  زمان تا کنون جاپان مدتهاست که از  چنین سیاستی دور شده است و هند نمی تواند این موضوع را نادیده بگیرد».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала