وضع ناگوار مهاجرین در اروپا

© AFP 2023 / Philippe Huguenوضع ناگوار مهاجرین در اروپا
وضع ناگوار مهاجرین در اروپا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مهاجران غیر قانونی با اسلحه ناریه دریوران اروپارا تهدید می کنند.

در سرحد  فرانسه و بریتانیا بر شدت مقابله جریان دارد که  ده ها هزار  مهاجر غیرقانونی  از کشورهای  شرق نزدیک و  آفریقای  شمالی در مرکز آن قرار دارند.  سیل مهاجران هر روز به « تونل اروپایی» در نزدیکی  لا- مانش  حمله ور می شود تا  بتواند خود را به بریتانیا  برساند. مهاجران امیدوارند که  در  آنجا  تمام مسائل اجتماعی خود را حل کنند.

محل عبور در « تونل اروپا»  که فرانسه و بریتانیا را به یکدیگر متوصل می کند و از زیر آبهای « لا — مانش» می گذرد،  با یک حصار دو متری  سیم خاردار  از هم جا می شود.  این مانع نمی تواند در مقابل هجوم  مهاجران غیرقانونی  تاب آورد: در هفته های اخیر،  صدها و حتی هزاران  مهاجر  سعی کردند  داخل تونل شوند  و از آنجا خود را به  بریتانیا برسانند.

فقط کسانی که دیگر امیدی برایشان باقی نمانده دست به پیاده روی 51 کیلومتری در تونل و یا آویزان شدن به قطار در حال عبور از داخل تونل می زنند. اکثر آنها  در داخل کامیون های باری پنهان می شوند و به گفته رانندگان ، مهاجران غیر قانونی با اسلحه جارحه و گاهی حتی اسلحه ناریه آنها را تهدید می کنند. رانندگان  غیر قانونی  به مهاجران کمک می کنند. قیمت خدمات آنها در این روزها افزایش  یافته است و به نوشته «اسکای نیوز» از 500 تا 1100 پوند استرلینگ رسیده است.

از آغاز سال جاری 37 هزار تلاش برای  ورود به « تونل اروپا» انجام شده است  که 17 هزار تلاش  در روزهای تعطیل هفته گذشته انجام شد.  700 مهاجر در داخل تونل دستگیر شدند.  هنگام دستگیری مهاجرین غیرقانونی  یکتن از مأمورین پولیس آسیب دید.

مهاجرانی که نتوانستند به مقصد برسند از ناچاری  ورودی  تونل را مسدود کرده اند  که باعث تجمع حدود 10 هزار موتر ترانسپورتی در سرحد شده است.  به گفته لوده وِرکیندِرِن  منشی عمومی انجمن  شرکت های حمل و نقل  منطقه  بلیجیم « فلاندری» ،  ورود به تونل  و یا  مسدود کردن راه نه تنها مشکلاتی برای عرصه لوژیستیکی فراهم می آورد  بلکه مسائل  صحی را موجب می شود: اگر  مهاجر وارد کامیون حامل مواد غذایی شود، تمام محموله را باید دور ریخت.

در  حومه شهر « کاله»  فرانسه  در نزدیکی  ورودی  تونل،  کمپ ها  برای  مهاجران برپا شده است.  تعداد  ساکنان آن از 4 هزار نفر بیشتر شده و همچنان افزایش می یابد.  مقامات فرانسه نمی توانند از عهده مقابله با مهاجران غیر قانونی برآیند: طی سال گذشته فقط 700 نفر از مهاجران توانستند در « کاله» پناهندگی بگیرند.  اکثر مهاجران از  مقام پناهجویان غیرقانونی  برخوردار می شوند. در عین حال، بسیاری از  ساکنان اردوگاه مهاجران  که از کشورهای  آفریقای شمالی و شرق نزدیک خود را به  اروپا رساندند  در دیگر کشورهای  اتحادیه اروپا پناه آورده اند.  اما آنها سعی می کنند  به آن کشورهای  اتحادیه اروپا  بروند  که تأمینات اجتماعی در آنجا بهتر و  پیدا کردن کار  راحتتر است، مثلا بریتانیا.

قبلا  کمیسیون اروپایی  به کشورهای عضو اتحادیه اروپا  پیشنهاد کرده بود طبق سهمیه  ویژه 40 هزار  پناهنده را بپذیرند.  اما برای  یونان و ایتالیا که ضربه اصلی را  بر جان خود حس می کنند این راه حل مناسبی نیست:  در سال جاری از  طریق بحیره مدیترانه حدود 190 هزار نفر  خود را به سواحل این دو کشور رساندند.  اوضاع به این دلیل وخیم تر می شود که حتی  اقدامات  پیشنهادی  بروکسل به اجرا درنمی آید.  با وجود اعلام همبستگی  اروپایی، بریتانیا و  یکسری از دیگر کشورها  مفکوره سهمیه پناهندگان را رد کردند.

دیوید کمرون صدراعظم انگلستان در مصاحبه  با  شبکه تلویزیونی « آی. تی. وی نیوز»  اوضاع را مورد ارزیابی قرار داده گفت: « سیل آدمها  از طریق بحیره مدیترانه  برای  یافتن زندگی بهتر  سعی می کنند خود را به  بریتانیا برسانند.  زیرا در اینجا کار هست،  اقتصاد رشد می کند و جای بسیار خوبی برای زندگی است».

تشدید بحران مهاجرتی  باعث شد که کمرون زودتر از موعد به  سفر آسیایی  خود پایان بدهد.  لندن برای تخصیص پول اضافی  و اعزام  صدها پولیس سرحدی برای تأمین امنیت  در سرحد « لا — مانش»  ابراز آمادگی می کند.  قبلا مقامات بریتانیا  12 میلیون پوند برای حل و فصل این مسأله خرج کردند.

دولت بریتانیا  اعلام کرد در پاییز لایحه قانونی جدید  مبارزه با  مهاجران غیر قانونی را به بررسی پارلمان خواهد گذاشت که مسئولیت در ازای ورود غیر قانونی به کشور  در مورد خود مهاجران و ساکنان آن کشورهایی  سخت تر خواهد شد  که به آنها کمک می کنند. طبق این لایحه قانونی صاحبان خانه هایی  که  مهاجران غیر قانونی  خانه های آنها را کرایه می گیرند، ممکن است تحت مجازات نقدی  و حبس تا 5 سال قرار بگیرند.  لایحه قانونی جدید  روند  اخراج  ساکنانی  از آپارتمان  را  تسهیل می کند که بطور غیرقانونی در  خاک بریتانیا قرار دارند.  در بعضی از موارد حتی  حکم محکمه لازم نخواهد بود که قبلا  اجباری بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала