وضع در سرحد تاجکستان – افغانستان نگران کننده و متشنج است

© Sputnik / Vladimir Vyatkin /  مراجعه به بانک تصاویر تاجکستان
تاجکستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تشنج در سرحد تاجکستان – افغانستان

اوضاع در سرحد تاجکستان — افغانستان ناارام است. مقامات رسمی دوشنبه احصائیه حوادث در این منطقه مرزی خود منتشر ساخته است. به اساس معلومات کمیته دولتی امنیت ملی تاجکستان، از شروع سال روان نظامیان تاجک توانسته از هژده مورد تلاش عبور مسلحانه از سرحد جلوگیری نمایند. تلفات نیز به بار امده اند. به گزارش علیم فصح الدینوف خبرنگار اختصاصی ما در دوشنبه در باره وضع در دو طرف دریای پنج توجه فرمائید.

اوضاع در سرحدات جنوبی تاجکستان بصورت ثابت متشنج باقی مانده است. از اغاز سال روان نظامیان تاجک از ۶۲ مورد تخلف سرحد جلوگیری نموده اند. یک سوم این موارد با استعمال سلاح همراه بود. طوریکه در کمیته دولتی امنیت ملی تاجکستان خبر دادند، طی شش ماه در برخوردهای مسلحانه ۱۱ متخلف از پا دراورده شده اند. بیش از پنجصد مرمی مصادره شده اند. این احصائیه به اخبار فعالیت های جنگی شباهت دارد. اگر چه پیشگویی ها نگران کننده می باشند.  ولی خوشبختانه تا به حال اوضاع تحت کنترول قرار دارد. طبق معلومات رسمی، در افغانستان تعداد قابل ملاحظه گروه های مسلح تجمع نموده اند. در ترکیب انها طبق ارزیابی های مختلف از دو تا هشت هزار نفر مربوط به گروه های مختلف، منجمله داعش شامل می باشند. در این باره به رادیو سپوتنیک خدای بیردی خالق نظروف مدیر مرکز تحقیقات ستراتیژیک مربوط ریاست جمهوری تاجکستان معلومات داد:

این واضحاً برای ما نگران کنده است، به خاطریکه این همه بر جمهوری ما و همچنان بر تمام پروسه امنیت در اسیای مرکزی تائثیر زیادی بجا گذاشته میتواند. اوضاع پیچیده است و تاجکستان در تمام جهات حالا امادگی میگیرد. اولتر از همه، برای دفاع از سرحد، تقویت شدید ان جریان دارد، نیروی احتیاط نیز بسیج میگردد و سازمان امنیت دسته جمعی نیز امادگی کامل خود را جهت رساندن کمک اعلام داشته است. در صورت وضع فوق العاده کشورهای عضو سازمان امنیت دسته جمعی اماده اند، فقط در ظرف دو شبانه روز تعداد زیادی نظامیان و تسلیحات را به سرحد انتقال دهند، تا به هر متجاوز جواب دندان شکن بدهد.

کارشناسان در دوشنبه در باره انکشاف اوضاع در سرحد تاجکستان — افغانستان نظریات مختلف ارایه میکنند. اکثریت تحلیگران به این عقیده اند که گمان نمی رود که گروه های مسلح جمع شده در انسوی سرحد در خاک افغانستان قصد نفوذ به تاجکستان داشته باشند. این از همه خطرناک تر است، اگر در پلان های نیروهای بانفوذ بی ثبات ساختن اوضاع در اسیای مرکزی شامل باشد. در این جمله گروه «دولت اسلامی» شامل است. این مطلب را عبدالله رهنما کارشناس مرکز تحقیقات ستراتیژیک تاجکستان در مصاحبه با رادیو سپوتنیک اظهار داشت:

اگر بر تهدید طالبان یا داعش باور نمود، پس ساختار های نظامی تاجکستان برای دفع هرگونه حملات انها بصورت مستقلانه اماده می باشند. ولی ما این امر را نمی توانیم نادیده بگیریم که در عقب انها شاید حلقات بسیار بانفوذ قرار داشته باشند. خطر در همینجا وجود دارد.

طول سرحد تاجکستان — افغانستان به ۱۳۴۴ کیلومتر میرسد. در دوران شوروی ان را توسط نیروی ۲۵ هزار نفری حفاظت میشد. برعلاوه این، نیروهای هوایی برای پوشش ان انها استفاده میشدند. بعد از فروپاشی اتحاد شوروی در طول ۱۴ سال نیروهای سرحدی ۱۹ هزار نفری روسیه مسوولیت حفاظت این سرحد را بر دوش داشتند. حالا تعداد نیروهای سرحدی تاجکستان را ۱۶ هزار نفر تشکیل میدهد. نسبت کمی وسایل تخنیکی و تسلیحات عصری، اداره سرحدی تاجکستان تکاثف حفاظتی سرحد را تقویت نمود. تعداد پوسته های سرحدی افزایش یافته است. برعلاوه این، نظامیان تاجکستان در ماه می سال روان خط دوم دفاعی را سازماندهی کردند. علاوه بر این، نیروهای پایگاه روسیه که در قورغان تپه و قول اب مستقرند، جهت کمک به نیروهای سرحدی روسیه اماده می باشند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала