نظر لاوروف در ارتباط توافقنامه برنامه اتمی ایران

© AP Photo / Wu Hong, Poolلاوروف
لاوروف - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
لاوروف: توافقنامه حاصله در آینده نزدیک بررسی شده و انتظار می رود که در شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب برسد

روز 14 جولای در وین وزیر خارجه روسیه سرگی لاوروف با همتایان خود از بریتانیا، آلمان، چین، امریکا، فرانسه و ایران با میانجی گیری نماینده عالیرتبه اتحادیه اروپا در امور خارجه و سیاست امنیت سند توافقنامه برنامه همه جانبه مشترک برای حل برنامه هسته ای ایران را تنظیم کردند.

لاوروف در سخنان خود اظهار کرد که  حاصله در آینده نزدیک بررسی شده و انتظار می رود که در شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب برسد.

وی در ادامه می گوید: «در این سند اقدامات مشخص و داوطلبانه ای درج شده است که کشورهای گروه پنج به علاوه یک، اتحادیه اروپا و ایران به منظور تقویت حس اعتماد و نیل هدف نهایی — برنامه هسته ای صلح آمیز ایران اتخاذ کرده اند. آژانس بین المللی هسته ای تنها سازمان بین المللی است که دارای ارگان های ذیربط، تجربه و ظرفیت تخصصی می باشد و کار رسیدگی به اجرای تعهدات هر یک از کشورها را در چارچوب توافقنامه بر عهده می گیرد.

علاوه بر این گفته شده که مبنای این توافق را پیشنهاد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نهاده است. سرگی لاوروف می گوید: «اعطای حق برنامه صلح آمیز اتمی شامل غنی سازی یورانیم با نظارت بین المللی بر این برنامه، روشن ساختن سایر مسایل از طرف آژانس بین المللی و لغو تحریم های وضع شده علیه ایران همه از پیشنهادات ولادیمیر پوتین بوده اند. توافقنامه همه جانبه با کمک برنامه گام به گام و تعامل میان طرفین مذاکره کننده حاصل شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала