همکاری تحقیقاتی بین روسیه و جاپان

© Fotolia / Alex011973آزمایش در لابراتوار
آزمایش در لابراتوار - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
از روش مدلسازی سوپر کامپیوتری در انجام تحقیقات استفاده خواهد شد

اشرکت فارماسی « تاکِدا» جاپان یکجا با دانشمندان سایبریا روی  ساخت ادویه جدید  برای  معالجه  مرض سرطان  همکاری خواهد کرد.  طراحی  این ادویه به  انستیتوت طب بنیادی و  بیولوژی کیمیایی نوسیبیرسک تعلق دارد. همکاری با شرکت جاپانی که قدمت آن به بیش از 200 سال می رسد به درک بهتر میکانیزم تأثیر ادویه کمک خواهد کرد که امکان ساخت ادویه های موثرتر و احتمالا برخورد معالجوی جدید به مریضان سرطان و ایمنولوژی را فراهم خواهد ساخت.

متخصصان انستیتوت ملی تحقیقاتی قطبی جاپان قصد دارند  در  مطالعه قطب همراه با متخصصان دانشگاه دولتی « تومسک» شرکت کنند.  این یکی از پر مقیاس ترین پروژه ها میباشد که 15 دانشگاه جهان در آن شرکت دارند. متخصصان این نکته را کشف کردند که شرق قطب شمال به اندازه تمام اقیانوس جهانی  میتان را به فضا میاندازد که می تواند تأثیر جدی بر آب و هوای زمین داشته باشد. دانشمندان جاپان قصد دارند به مطالعه تغییرات اقلیم با کمک ایستگاه های قطبی و تجهیزات دانشگاه  دولتی « تومسک» در قطب بپردازند.

پروفیسر  ماروتا کائورو از دانشگاه « توخوکو» در کار روی پروژه آینده دار  مطالعه  تخنیک  جدید  صرفه جویی در انرژی  به همراه همکاران روسی  شرکت دارد.   آزمایشگاه  بین المللی احتراق و انرژی دانشگاه فدرال شرق دور  محل همکاری  گروپ دانشمندان روسی — جاپانی  است.

سرگی  مینایف داکتر  علم  فیزیک — ریاضی ریاست آن را به عهد دارد. وی  در گفتگویی با  رادیو « سپوتنیک» گفت:

صدا

"در جهان 80 % انرژی با سوخت ذغال سنگ تولید می شود.  ما در حال طراحی  تکنالوژی جدید  و روش های تازه  سوخت  گاز و نفت  هستیم تا  بتوانیم مصرف برق را  کاهش بدهیم و کارایی ایستگاه های تولید برق را افزایش بدهیم و  آنها را از نظر ایکولوژیکی  مناسب تر سازیم.  این پروژه «  فرایند  احتراق با  بازگشت گرما و  توده» نام دارد. به طور مثال، موتور  فقط 40 % انرژی  سوخت را استفاده می کند و 60 % آن بصورت گاز  داغ داخل فضا می شود. اساس تکنالوژی جدید  را استفاده از این گرما برای  گرم کردن هوا  و یا اجزائی تشکیل می دهد که دوباره واکنش نشان می دهند.  تکنالوژی جدید باصرفه است.  حدود 30 فیصد گرما  در استیشن های برق صرفه جویی می شود. از  گرمای بازگشته می توان  بطور موثر در  هر جایی محتاج به سوخت استفاده کرد، در انجن های  موتر ، طیارات و  توربین های گازی —  در هر جایی  که سوخت می سوزد. یکی دیگر از اهداف کاهش  مقدار  فضولات است که یکی از آنها اکسید نیتروجن میباشد که سرطان زا و سموک است.  تکنالوژی جدید  به کاهش غلظت آنها منجر خواهد شد.  چنین  تکنالوژی را «  احتراق  نرم» و یا احتراق بدون شعله  می نامند.  این گونه تکنالوژی وجود دارد. جاپان پیشاهنگ در  اینگونه تکنالوژی است. اگر به جای هوا از  اکسیجن استفاده شود  این امر فعالیت دستگاه را  افزایش داده  و  وزن آنها را کمتر می کند و امنیت آنها برای  محیط زیست را افزایش خواهد داد.  یک هدف بنیادی دیگر نیز در مقابل ما قرار دارد:  مطالعه  حد نهایی احتراق، یعنی  تا چه حد می توان  سوخت اضافه کرد که  فرایند احتراق  تأمین شود. آخرین تحقیقات   در  فضا نشان داد  که  در  حجم  گاز قابل احتراق  « کانون» های احتراق  بدون حرکت معلق  ماندند  که آنها را  « گوی های  آتش» می نامند.  معلوم شد  که چنین «  کانون های  احتراق» می توانند در  مخلوط های  نه چندان عالی  وجود داشته باشند.  این نکته برای  کار روی  سیستم های دیگر  به عنوان نمونه  واکنش های  ترمو اتمی در آینده اهمیت خواهد داشت. بدین ترتیب در آینده می توانیم  از منبع با ثبات انرژی برخوردار شویم…»

به گفته پروفیسر مینایف،  محصلین نیز شرکت فعالی در  این پروژه دارند و چنین  همکاری بین المللی برای آنها  مفید میباشد.  این امر ادغام تئوری و عمل و  گسترش  دید خود  و معاشرت  مستقیم با دانشمندان مشهور جهان را برای آنها ممکن می سازد.

یکی دیگر از  پروژه های روسیه — جاپان دانشگاه فدرال خاور دور روسیه  که بتازگی شروع شده است — مطالعه (Quark-Gluon Plasma, QGP) و خاصیت  ستارگان نوترونی است. پروفسور ناکامورا آتسوسی از دانشگاه اوساکو  ریاست تحقیقات  بینادی را  عهده دار است  و این پژوهش ها را  چالش های  واقعی  علم می داند.  از  روش مدلسازی سوپر کامپیوتری در  انجام تحقیقات استفاده خواهد شد.  سوپر کامپیوتر ها خریداری شده و بزودی  راه اندازی خواهند شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала