مساله پروگرام اتمی ایران تقریباً حل شده است

© REUTERS / Brendan Smialowski/Poolحل مساله پروگرام اتمی ایران
حل مساله پروگرام اتمی ایران - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حل مساله پروگرام اتمی ایران

 

شاید فردا به پروسه طولانی مذاکرات در باره حل مساله پروگرام اتمی ایران نقطه پایان گذاشته خواهد شد. انتظار میرود که وزاری خارجه شش گانه میانجیگران بین المللی و ایران که در ویانا گردهم امده معامله که از دیر انتطار ان میرفت، در جریان مراسم رسمی عقد خواهند کرد و بعداً به حمایت از ان فیصله نامه شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب خواهد شد. دیپلوماتان اعتراف میکنند که در راه امضای موافقت نامه تاریخی هنوز مسایل حل ناشده باقی مانده است. در عین حال، طبق معلومات بخش فارسی سپوتنیک میکانیزم رفع تحریمات بین المللی علیه ایران طرح شده است.

وزرا سند که به اساس معلومات رسانه ها، شامل ۸۰ صفحه متن اصلی و ضمائیم می باشد، امضا نخواهند کرد. منابع دیپلوماتیک روززنامه «کمیرسانت» روسیه که با جریان مذاکرات اشنایی دارند، توضیح دادند که موافقت نامه امضا نخواهد شد، به خاطریکه سند اساسی حقوقی فیصله نامه شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد بود.

منبع تصریح کرد: « مسوده ان — بخش اسنادی می باشد که باید وزار تصویب کنند».

دیروز دیپلوماتان ایرانی و همچنان همکاران انها در شش گانه، در مورد موفقیت ابراز اطمینان نمودند.

عباس عراقچی معاون وزارت خارجه ایران در روز شنبه به ژورنالیستان گفت: " هیچکس نمی خواهد مذاکرات را تمدید کند، ما سعی می کنیم کار را خاتمه بخشیم".

سرگی ریبکوف معاون وزارت خارجه روسیه در مصاحبه منتشره روز جمعه در مجله «ضریب امنیت» همچنان ابراز اطمینان نموده بود که همه جوانب تا تاریخ هفت جولای به توافق خواهند رسید. او اعلام داشت: " موضوعات کمی لاینحل مانده، انها را کاملاً میتوان در روزهای باقیمانده حل کرد". او گفت: " هیچگون پلان «ب» وجود ندارد. هیچکس این مساله را مورد بحث قرار نمی دهد که اگر طرفیین در موعد معینه تا هفتم جولای از عهده کار برامده نتوانند، چه خواهد شد. یک تمدید که بعد از تاریخ ۳۰ جون صورت گرفت، در حد مجاز قرار داشت".

میخواهیم یاداوری نمائیم که امضای موافقت نامه در تاریخ ۳۰ جون در نظر بود، اما رفع تمام اختلافات تا ان روز ممکن نشد و مشوره ها برای یک هفته دیگر تمدید شدند.

سرگی ریبکوف در عین حال تدقیق ساخت: " راجع به مساله اصولی برای مسکو در باره رفع تحریمات موجود تسلیحاتی علیه ایران ، سوالات زیادی باقی مانده است". روسیه به فعال ساختن همکاری با تهران در عرصه نظامی — تخنیکی علاقمند است که بدون رفع تحریمات که در فیصله نامه شماره ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد پیشبینی شده اند. دیروز یک منبع نزدیک به هیات روسیه، توضیح کرد که مساله رفع تحریمات تسلیحاتی هنوز حل نشده است، اما طرق حل ان رونما شده اند.

طبق برخی معلومات، در عین حال، عملاً حل مساله بسیار پیچیده راجع به میکانیزم رفع تحریمات بین المللی علیه ایران و اعاده مجدد انها در صورت عدم اجرای تعهدات از طرف تهران یافت شده است. یکی از شیما های رفع تحریمات علیه ایران چنین است: در روز عقد معامله نسبت به ایرانن رژیم به اصطلاح رفع تحریمات به مرحله اجرا گذاشته میشود، یعنی فیصله نامه شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدامات محدودیتی بین المللی را علیه تهران رفع می سازد. ولی این رژیم باید بصورت منظم تمدید شود و اگر نزد یکی از اعضای شورای امنیت در این مورد شکی بوجود اید که ایران از توافقات پیروی نمی کند، او میتواند از حق ویتو استفاده کند و تمدید را متوقف سازد. این طرح هم به ایران و هم به امریکا اجازه می دهد که چهره خود را حفظ کنند. مقامات ایران می توانند از رضایت خود درباره لغو سریع تحریم ها سخن بگویند. و امریکایی ها می توانند از اهرم قوی فشار خود بر ایران سخن بگویند. این رژیم باید طی ده سال اجرا گردد.


علاوه بر این، پیشرفت های در خصوص یورانیوم غنی شده اضافی در ایران حاصل شده است. طبق گزارش خبرگزاری «سینهوا» چین، در روز ۵ جولای به نقل از منابع خود، بخش اعظم یورانیوم یعنی در حدود ۷،۵ تن به روسیه ارسال می شود.
منابع دیپلوماتیک روسیه این خبر را تایید کرده اند. علاوه بر این، گفته شده که روسیه در مقابل به ایران یا یورانیوم طبیعی یا سوخت آماده ارسال خواهد کرد.
روسیه علاوه بر خارج ساختن یورانیوم ایران، آماده است تا در تغییر مسیر کار کارخانه فردو به یک مرکز تحقیقاتی و تولید ایزوتوپ دارویی کمک کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала