مسکو در مساله داعش در افغانستان بر ایران و چین اتکا میکند

© Sputnik / Vladimir Trefilov /  مراجعه به بانک تصاویر نیکولای باردیوژا
نیکولای باردیوژا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تاجکستان در حال حاضر از بابت مساله تحکیم سرحد با افغانستان بسیار نگران می باشد. تاجکستان در شش ماه اخیر چندین دور تمرینات به منظور دفاع از اراضی انجام داده و عملاً استحکامات دفاعی را در خط دوم دفاعی سرحد دولتی ایجاد کرده است. برعلاوه این، در سرحد با افغانستان نیروهای مسلح تاجکستان نیز بکار گرفته شده اند.

در تاریخ تاجکستان معاصر این دومین مورد است، وقتیکه در سرحد دولتی با افغانستان عملاً نیروهای مسلح بکار گرفته شده اند. برعلاوه این، در چارچوب سازمان امنیت دسته جمعی به این منظور برای اولین بار در طول تاریخ تفتیش ناگهانی نیروهای کلکتیفی عکس العمل سریع به منظور معلوم نمودن سطح امادگی انها جهت انتقال به سرحد تاجکستان — افغانستان صورت گرفته است. عملیات انتقال نیروها در ظرف سه روز تکمیل گردید. با در نظرداشت سرحدات شش کشور عضو سازمان امنیت دسته جمعی — بیلوروسیه، روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرغزستان و تاجکستان، این امر بیانگر سطح بلند امادگی نیروهای کلکتیفی عکس العمل سریع و انتقال انها به منطقه بی ثباتی ممکن — سرحد تاجکستان — افغانستان، می باشد. روشن است که این نگرانی و فعالیت های اتخاذ شده سازمان امنیت دسته جمعی از وضع پیچیده مربوط به ظهور داعش در افغانستان ناشی میگردد.
به عقیده نیکولای باردیوژا سرمنشی سازمان امنیت دسته جمعی، رمز پدیده داعش در نبود همکاری بین واحد های ذینفع بین المللی، کار متحدانه انها در باره مقابله با ان نهفته است. و جهت افغانی در منطقه اسیای مرکزی از این نقطه نظر مستثنی نیست.
به گفته نیکولای باردیوژا، روسیه و بصورت کل سازمان امنیت دسته جمعی با ایران، چین تشریک مساعی خوب دارند، مسایل افغانستان و پرابلم های جاری در این کشور را با پاکستان مورد بحث قرار میدهد، ولی، اگر صادقانه گفته شود، کار تا تشریک مساعی عملی تا به حال نه رسیده است.
طبعاً این سوال بوجود می اید: ایا خود افغانستان برای همکاری با سازمان امنیت دسته جمعی و سیاست روسیه حاضر است؟ ما، طبعاً این سوال را از نیکولای باردیوژا سرمنشی سازمان امنیت دسته جمعی پرسیدیم:

ما با افغانستان تماس ها داریم، ولی نه بسیار تشدیدی، اگر چه رهبران جمهوری های اسیای مرکزی — به سطح محلی، مناسبات مستحکم برقرار نموده اند. بصورت کل، برای حل مسایل مربوط به گروه دولت اسلامی در افغانستان، ما متوجه برقراری تماس های نزدیک با چین و ایران می باشیم.
پس روسیه برای حل مساله ظهور گروه دولت اسلامی در افغانستان مجبوراً به تماس های نزدیک با کابل نه، بلکه با تهران و حتی پیکن رو اورده است که باعث تعجب میگردد. شاید، ما، در مسکو و دوشنبه، خطر گروه دولت اسلامی در افغانستان را با کابل بصورت متفاوت تصور میکنیم؟
ما این سوال را، واضحاً، از جنرال عبدالهادی معین اسبق وزارت داخله افغانستان پرسیدیم. او در پاسخ گفت:

همه چیز قابل فهم است. خاصتاً در مورد موضعگیری حکومت نسبت به ظهور گروه دولت اسلامی در افغانستان و تبلیغ ان روشن است. با این امر به مشکل نمیتوان موافقه کرد. ولی اوضاع در ولایات شمالی از کابل همکاری با همسایگان، منجمله با روسیه به مثابه یکی از بازیگران مهم در منطقه، مطالبه میکند. یا کابل با این موافق نیست و او دیدگاه دیگر در باره مسایل دارد.
این سوال را از عبدالهادی پرسیدیم:

حالا همه چیز روشن شد و در جای خود قرار گرفت. مقامات نو در کابل مانند گذشته، مانند دوران کرزی، با هر دو دست این شعار را محکم گرفته که گویا افغانستان تا حد زیاد برای روسیه ضرور است، تا روسیه به افغانستان، پس روسیه دیر یا زود به افغانستان، با ابتکار بازسازی پروژه های صنعتی ویران شده که متخصصین در دوران شوروی اعمار نموده بودند و کمک در امر احیای اردوی افغانستان طبق نمونه قبلی، بر میگردد.
همه چیز درست است، چه کسی با این کار مخالفت کرده میتواند. ولی با درنظرداشت این که نمایندگان گروه دولت اسلامی به چه مهارت داوطلبان افغان را در صفوف جذب میکنند، تا ناوقت نشود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала