مصاحبه با حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان

© Sputnik / Alexander Natruskin /  مراجعه به بانک تصاویر کرزی
کرزی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کرزی در مصاحبه با آژانس سپوتنیک گفت: فکر نمیکنم که امریکا از افغانستان خارج شود.

توسعه اوضاع در افغنستان نیاز به هماهنگی مساعی امریکا با ابرقدرت های اساسی منطقوی- چین, روسیه و هند دارد. حتی در صورت حفظ حضور بین المللی در افغانستان, مبارزه جدی با تروریزم-جنبش طالبان و گروپ دولت اسلامی بسیار مشکل است. با این همه مقامات فعلی افغانستان باید به مساعی خود غرض تامین دیالوگ با طالبان ادامه دهد.  

سوال: آیا شما تمدید ماموریت ناتو در افغانستان تا اخیر سال 2016 را تائید میکنید؟ آیا میتواند به پروسه تامین صلح در افغانستان مساعدت نماید؟

جواب: وقتیکه من رئیس جمهور افغانستان بودم, توافقنامه را امضا نکردم. زیرا میخواستم قبل از اتخاذ تصمیم (حفظ حضور نیرو های بین المللی) برنامه دقیق رشد صلح افغانستان را بدست بیاورد تا شرایط آغاز پروسه صلح درکشور فراهم گردد.

اکنون, اگر امریکا بخواهد بعد از سال 2016، حتی 2017 در افغانستان باقی بماند, باید به ما اطمینان بدهند که  دوشرط اصلی را عملی مینمایند:- آنها در تامین وحدت مردم افغانستان مساعدت میکنند و در قدم دوم- آنها به هیچ شکل سعی نمیورزند حق حاکمیت ما را به نفع پاکستان پایمال کنند. هر گاه این دو شرط رعایت گردد, در آنصورت هیچ نوع مشکل برای حضور نیرو های امریکا در افغانستان وجود ندارد. اگر رعایت نگردد، در آنصورت حضور آنها به افغانستان کمک نمیکند. تا کنون این شرایط عملی نگردیده است که باید عملی شود.

سوال: امریکا به حمایت مالی اردوی افغانستان بعد از سال 2016 ادامه میدهد که بیشتر از 3.5 ملیارد دالر ارزیابی میشود. چطور شما فعالیت امریکا را ارزیابی میکنید و آیا این هزینه میتواند به توان دفاعی افغانستان کمک نماید؟

جواب: طبعاً اگر این پول تا سربازان یرسد, بدون شک که چنین حمایت مالی موثر و مفید تمام میشود. اما پرابلم این است درک گردد که کمک ها اصولاً چه اهداف را با خود دارد. آیا برای آن است که اردوی افغانستان ژاندارم برای مردم خود باشد؟ ویا به اردوی قوی مبدل شود، تا بتواند از سرحدات وتمامیت ارضی کشور دفاع نماید. قسمیکه در سابق شوری به ما کمک کرد تا اردوی افغانستان قوی شود. ما میخواهیم اردوی قبلی و قوی خود را داشته باشیم. ما میخواهیم که امریکا به ما در تامین قوای مسلح کمک کند, تا اردوی ما به اردوی قوی و با توان محاربوی مبدل شود. مثل شوروی سابق که در این عرصه به ما مساعدت نموده بود.

سوال: چطور شما خطر مواجه شدن افغانستان به سرنوشت عراق, بعد از خروج نیروهای امریکا را ارزیابی مینماید؟

جواب: من فکرنمیکنم که امریکا از افغانستان خارج میشود. اگرچنین اتفاق بیافتد, و امریکا تصمیم ترک افغانستان را بگیرد، در آنصورت به ابر قدرت های منطقه چون روسیه، چین و هند و سایر همسایگان افغانستان فرصت آن میسر میشود تا نفش سازنده را در افغانستان بازی نمایند, حتی همین اکنون, زمان که امریکا در افانستان حضور دارد, آنها باید امکان همکاری با روسیه و چین را جستجو نمایند.

سوال: چطور شما تهدیدات داعش در افغانستان را با در نظر داشت نفوذ آنها در شمال افغانستان ارزیابی می نماید؟

جواب: گروپ دولت اسلامی موسوم به داعش — نیروی است که در افغانستان ریشه ندارد. بلی طالبان- افغانی است. ما آنها را می شناسیم و وضع داخلی کشور آنرا بوجود آورد. اما داعش — مفکوره افغانی نیست. بل عواقب رشد وضع عراق و سوریه میباشد. هرگاه در افغانستان نفوذ کنند، به این مفهوم که کسی در عقب آنها هست و به دست خارجی قرار دارند. به این مفهوم که سناریو توطئه جدید برای منطقه و افغانستان طرح ریزی شده است.

سوال: آیا شما از مساعی دولت فعلی افغانستان در مذاکرات با طالبان پشتیبانی می نماید؟

جواب: ما از چنین مذاکرات حمایت می نمایم. یعی مذاکره با آن عهده نمایندگان طالبان که افغان هستند و تحت کنترول نیرو خارجی قرار ندارند، منجمله استخبارات- ما آماده مذاکرات با چنین اشخاص هستیم و از چنین نشست ها حمایت می نمایم. اما با داعش مخالف هستیم.

سوال: حتی در شرایط فعلی, که طالبان در حقیقت بار دیگر به فعالیت های محاربوی خود علیه نیرو های دولتی آغاز نموده است؟

جواب: بلی. ما به هر صورت به مذاکرات با طالبان ضرورت داریم. آنها هم افغان هستند, راه دیگر دستیابی به صلح در افغانستان وجود ندارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала