تحقیقات ناسا: ذخایر اب اشامیدنی در سیاره ما به سرعت کاهش می یابد

© Flickr / laszlo-photoتحقیقات ناسا: ذخایر اب اشامیدنی در سیاره ما به سرعت کاهش می یابد
تحقیقات ناسا: ذخایر اب اشامیدنی در سیاره ما به سرعت کاهش می یابد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کاهش سریع اب اشامیدنی

تحقیقات که NASA یکجا با پوهنتون کالیفورونیا انجام داده، نشان میدهند که ذخایر اب در طبقات زیرزمینی ابدار به سرعت کاهش می یابد. از جمله ۳۷ ذخیره بزرګ زیرزمین اب ۱۳ ذخیره از بین میرود. در عین حال معلوم نیست که ذخایر باقیمانده اب تا چه وقت کفایت خواهد کرد. دانشمندان NASA و پوهنتون کالیفورونیا ضمن مطالعه معلومات راجع به وضع ذخایر طبیعی ابهای زیرزمینی در دوران سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ به نتیجه گیری نگران کننده رسیده اند. در این باره سایت انگلیسی زبان تلویزیون RT خبر داده است. اقمار مصنوعی پروژه GRACE معلومات راجع به جاذبه زمین که قوت ان منجمله به حجم اب در زیر سطح زمین مربوط می باشد، جمع اوری کرده اند. معلوم شده که در ساحه جاذبه زمین تغییرات، مربوط به از بین رفتن ذخایر ابهای زیرزمینی، بوجود امده اند.

بیشترین ذخایر ابهای زیرزمینی را محلات پرجمیعت فقیر نشین روی زمین از دست داده: ذخایر ابهای زیرزمینی در هند، پاکستان و افریقای شمالی به شدت کاهش یافته است. وضع از این نقطه نظر وخیمتر شده میرود که در این مناطق منابع جاگزین اب بسیار کم اند.

وضع اقشار ابخیز عربی که ذخایر انها اب اشامیدنی برای بیش از ۶۰ میلیون نفر تامین میکند، نیز نگران کننده است. در انجا ذخایر ابهای زیرزمینی عملاً جبران نمی شوند.

در NASAاین وضع را بحرانی می خوانند، چون ۳۵ فیصد مردم روی زمین از ابهای زیرزمینی استفاده میکنند. تحقیق کنندگان هشدار میدهند: " بخش قابل ملاحظه باشندگان روز زمین از  ابهای اقشار ابخیز زیرزمینی به مقیاس زیاد استفاده میکنند و حتی گمان هم نمی کنند که ابهای زیرزمینی  میتوانند تمام شوند".  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала