امریکا به آسیای مرکزی چشم دوخته است

© Fotolia / .shockتکنولوژی
تکنولوژی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
امریکا نیروهای سایبری خود را در آسیای مرکزی متمرکز میکند

نمایندگان انستیتوت تحقیقات استرایژیکی روسیه با استناد به گروه "سایبر برکوت" هشدار دادند که آسیای مرکزی بزودی تحت فشار خبری قوی از طرف آمریکا قرار خواهد گرفت.

در گزارش آن گروه در باره تخصیص هزینه چشم دید از طرف واشنگتن جهت تامین پولی برنامه های اجتماعی — سیاسی آمریکا در جنوب شوروی سابق گفته شده است. بخشی از این پول ها به تاجکستان ارسال خواهد شد تا روابط دوشنبه و مسکو که کشور های متحد هستند, ضعیف شود. خبر نگار ما در دوشنبه علیم فصیح الدین اف جویا شد که چطور تحلیلگران تاجکستان این پلان امریکا را ارزیابی می کنند:

تحلیل تقاضا های پولی وزارت خارجه آمریکا نشان داده که در 2016 بخش اساسی این پول ها به قرغزستان و تاجکستان جهت پیاده کردن طرح های آمریکا ارسال خواهد شد و سهم چشمگیری از این پول ها برای تامین کار موسسات محلی جامعه مدنی به مصرف خواهد رسید. قرار است تنها از طریق وزارت خارجه آمریکا به تاجکستان 23 میلیون دالر مصرف شود که یک ربع بیشتر از سال پیش است. دیگر نهاد های آمریکایی نیز به تاجکستان پول اهدا خواهند کرد. "دمیتری پاپوف" رییس شعبه اورال انستیتوت تحقیقات استراتیژی روسیه در این ارتباط میگوید:

"برعلاوه ساختار های رسمی آمریکا, صندوق های خصوصی متفاوت آمریکا نیز وجود دارد که دارای پول آن معادل نهاد های دولتی امریکا میباشد. یک تعداد سازمان های اروپایی نیز در یک راستا با آمریکایی ها کار می کند".

همه این سازمان ها می توانند به جامعه تاجکستان فشار بیش از معمول وارد کنند. کارشناسان می گویند هدف آمریکایی ها محدود کردند نفوذ روسیه در تاجکستان است. راستای اساسی عمل — علیه همگرایی در اوراسیا است. مسایل حقوق بشر و مبارزه با تروریزم که قبلا اولویت داشتند در مکان دوم قرار خواهند گرفت. به عقیده دمیتری پاپوف چون کانال های رادیو و تلویزیون تاجکستان در دست دولت است، آمریکا از طریق اینترنت به تبلیغات خود خواهد پرداخت. او گفت:

"از انواع و به اشکال مختلف استفاده می شود که پس از بهار عربی ثمربخشی خود را در تاثیر گذاری بر سیاست داخلی کشور ها ثابت کردند. میتوان گفت که از تکنالوژی اینترنتی استفاده میکنند. باید دانست که در مواقع بی ثباتی اجتماعی خطر مداخله واشنگتن در امور داخلی این یا آن کشور بالا خواهد رفت. در ضمن در غرب اپوزیسیون همواره به صورت خوابانده نگه داشته می شود. آنها سران مخالفان و گاهی افراد نیمه حاشیه نشین هستند و در صورت بروز بی ثباتی می توانند در برابر بی ثباتی اجتماعی قد علم کنند".

انتشار خبر ها در باره فعال شدن سیاست آمریکا در مورد تاجکستان با این جریان مصادف شد که پارلمان تاجکستان قانون سازمان های اجتماعی را به تصویب رساند. اکنون آنها باید منابع پولی خود را به دولت اعلام کرده و مقامات از منابع پولی خارجی و مقاصد فعالیت هایشان با خبر خواهند شد. به اطلاع وزارت عدلیه امروز در تاجکستان بیش از 2500 سازمان غیر دولتی کار می کنند که در سال گذشته برای پیاده کردن پروژه های خود حدود 2 میلیارد دالر پول های خارج را مصرف کردند. به عقیده "آندره زاخواتوف" کار شناس روس در امور سیاسی نفوذ فعالیت های سازمان های غیر دولتی در جامعه تاجکستان میتوان به اشکال مختلف ارزیابی کرد. تعداد آنها زیاد است ولی هیچ یک از آنها جنبه سیاسی ندارد. او ادامه داد:

"جمعیت تاجکستان یک کمی بیش از 8 میلیون نفر است و ممکن دو هزار سازمان غیر دولتی بسیار زیاد به نظر برسد. این تعداد تا چه اندازه نگرانی رهبری تاجکستان را بر می انگیزد؟ ممکن با عث عواقب ناخوشآیند گردد. این جمهوری زیر حملات خبری قرار داشته و افغانستان فاقد آرامش هم در نزدیکی آن قرار دارد و وضع سیاسی آسیای مرکزی کاملاً باثبات نیست. ممکن در یک موقع سازمان های غیر دولتی به مثابه بازیچه در دست نیرو های غیر سازنده قرار خواهند گرفت؟ ولی من گمان می کنم که ترس و تردید خاصی وجود ندارد. اگر به ترکیب این سازمان های تاجکستان نگاه کنیم، می بینیم که اکثر آنها سازمان های مبارز بخاطر برابری جنسیتی و حفاظت از محیط زیست و بخاطر عدالت اجتماعی هستند. دیده می شود که سازمان های غیر دولتی تاجکستان جنبه سیاسی ندارند".

زاخواتوف در پایان گفت: بر خلاف بسیاری جمهوریت های شوروی سابق از جمله اوکراین، آمریکا نمی تواند در تاجکستان در زمان کوتاه نیرو های سایبری ایجاد کرده و نهاد های مدنی را بسوی خود بکشد. ولی در چشم انداز دور همه چیز می تواند عوض شود. اگر به برنامه‌های آموزشی آمریکا مخصوص تاجکستان نگاه بیاندازیم، خواهیم دید که در این اواخر تکیه اساسی آنها به آماده سازی بلاگ نویس ها و روزنامه نگاران اینترنتی شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала